Skip to main content

Nul emissie: ondanks verbodsborden voorlopig niet

Misschien stonden ze er al langer, maar begin deze maand vielen ze me pas op: een toren van wel vijf verkeersborden aan de Laan van Meerdervoort. 
Bovenaan een verbodsbord voor bestelbussen en vrachtwagens, met daaronder de mededeling ‘toegestaan nul-emissie’. Daar weer onder een bord dat zegt dat je een milieuzone inrijdt waar alleen personenauto’s en busjes van ‘4 en hoger’ en touringcars van ‘6 en hoger’ zijn toegestaan.

Ik denk: huh? Wat is de boodschap? Ik vrees direct dat ik met mijn bijna-oldtimer met benzinemotor mijn wijk niet meer mag uitrijden. En ik niet alleen. In mijn buurt zijn stekkerauto’s in opkomst, maar zeker nog niet in de meerderheid. Als mijn uitleg van de borden klopt, dan had ik toch ook wel tekst en uitleg verwacht. Ik bedoel, de gemeente stuurt regelmatig brieven over ontwikkelingen in de buurt die minder grote impact hebben. En nu heb ik de borden niet eens op tijd geregistreerd.

Uitstel en uitzonderingen

Als ik vanwege gebrek aan informatie aan het googelen sla, blijk ik niet eens zó achter te lopen. De gemeenteraad heeft half februari nog stevig gedebatteerd voordat hij akkoord ging met invoering van een zero-emissiezone langs de kust. Als ik het persbericht dat daarna uitging goed lees, zie ik dat de bovenste twee borden pas vanaf 1 januari 2026 van kracht zijn. Daar zou dus sowieso tot en met oud en nieuw een zak overheen moeten.

En dan nog. ‘Nul emissie’, wat ik toch lees als helemaal geen uitlaatgassen uitstoten, geldt alleen voor niéuwe bestel-bussen en vrachtwagens. Voor bedrijfswagens die al voor 1 januari 2025 zijn gekocht zijn overgangsregelingen bedacht. Die gaan tot nu toe alleen over diesels. Bovendien is Scheveningen Haven uitgezonderd van de zone, net zoals ondernemers die de overstap naar elektrisch rijden voorlopig nog niet kunnen maken.

Ook de onderste borden, over de al bestaande milieuzone, suggereren meer dan er feitelijk aan de hand is. Want de milieuklassen 4 voor personenauto’s en 6 voor personenbussen slaan ook alleen op diesels.

Opgelucht ademhalen?

Ik kan dus opgelucht adem-halen. Hoewel? Precies daar zit hem dus de crux. Want allereerst is de luchtkwaliteit in stedelijke gebieden ronduit slecht. Ten tweede is het verkeer daar een grote veroorzaker van.

Voorafgaand aan de besluit-vorming over de zero-emissie-zone kreeg het college van burgemeester en wethouders dan ook een steunbetuiging van vijf natuur- en gezondheidsorganisaties: het Longfonds, de Natuur- en Milieufederatie Zuid-Holland, de Stichting Duinbehoud, Natuurmonumenten en de Haagse Bomenstichting.

Namens al deze organisaties zei directeur van het Longfonds Károly Illy: “Het is mooi om te zien dat het college ingrijpt en de gezondheid van haar inwoners en van de Haagse natuurgebieden op één zet. Wij hopen dat de gemeenteraad dit voorstel omarmt.” Bijval was er ook van de GGD Haaglanden. Een op de vier Haagse kinderen met astma heeft dit door luchtvervuiling. Daarom zei de GGD: “Milieuzones dragen aantoonbaar bij aan minder astma bij kinderen.” En dan te bedenken dat het nog lang niet echt zero emissie is…

 


Details

  • Schrijver

    Milja de Zwart
  • E-mail

    Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
  • Fotobijschrift

  • Editie

    11-2025

Meest gelezen artikelen