Vroem Vroom

Citroën DS19 Cabriolet

De Citroën DS19 werd in 1956 geïntroduceerd en kreeg al snel de bijnaam ‘Snoek’. In 1960 werd er een Cabrio-uitvoering geï...

Austin Seven Countryman

Ik kan mij nog herinneren dat ik als puberende puber op de Van Hoogstratenschool in de Spaarwaterstraat in de klas naast R...

Fiat 600D Multipla

Herinnert u zich nog de schoolpleinspelletjes van toen? ‘Rood is de liefde, zwart is de rouw, later wordt …. Johnny zijn v...

Volkswagen Karmann Ghia

Als ik een Volkswagen Karmann Ghia zie, moet ik altijd even denken aan mijn tante Jet die op de Kranenburgerweg woonde en ...

Vauxhall Viva

Toen ik van school wisselde, naar de Van Hoogstratenschool in de Spaarwaterstraat, kwam ik in de klas van mevrouw Baasdorp...

Fiat X1/9

Begin jaren zeventig kwamen er in Amerika verscherpte wetten op autogebied en gingen ook Cabrio’s in de ban, omdat die nie...

Lancia 2000

Grappig dat je in de jaren zestig en zeventig nog aparte automerken had voor een, zeg maar, gedistingeerd rijderspubliek. ...

Humber Sceptre

Onlangs kwam ik in mijn folderverzameling de brochure tegen van de Humber Sceptre uit 1967. U kent hem waarschijnlijk niet...

Skoda 1100MB

Op de Economische School aan de Waldeck Pyrmontkade, met op de administratie-afdeling de royaal bedeelde juffrouw Bol, had...

Fiat 2100

Sommige beelden blijven je je hele leven bij. Het was een zonnige dag en ik zat met mijn ouders achterin de witte met een ...

Jaguar XJ6

In toen was er in 1968 de Jaguar XJ6. Een superslank Jaguar model. De vader van mijn toenmalige vriendin Karen de Vries ui...

Opel Rekord

Soms zijn heel gewone auto’s toch bijzonder. Althans, voor mij is dat de Opel Rekord uit 1960. Hij staat duidelijk in mijn...

Simca 1100

Aan deze Simca heb ik bijzondere herinneringen, want in deze auto heb ik rijles gehad. Een kennis van mijn ouders, Karel B...

Volkswagen Scirocco

Wat ik altijd een mooie auto heb gevonden en waarvan ik zelfs overwogen heb om hem te kopen, was de Volkswagen Scirocco. I...

Citroën Ami 6

Een Citroën-icoon uit de jaren zestig. Wie kent hem niet? Met zijn opvallende achter-ruit die schuin het interieur inkwam....

Wolseley Hornet MK II

Ik heb al in eerdere reviews over BMC-producten gememoreerd. Over hoe slim ik het in de jaren zestig en zeventig vond dat ...

Volkswagen 1600TL

Vanmorgen reed er een donkergroene Volkswagen 1600 TL Fastback voor mij en ik moest gelijk aan Ton Hazenbroek denken. Waar...

Peugeot 204

Tja, wat wil je worden na je studiejaren? Ik wilde autoverkoper worden en ondanks dat mijn ouders er niet enthousiast over...

MGB

Pas zag ik in het Noordeinde een rode MGB geparkeerd staan. Ineens moest ik denken aan Romana van Galen, een jeugdliefde d...

Opel GT

In mijn beleving is Opel altijd een beetje een suf merk geweest. De ideale ‘niks aan de hand’ familieauto of in de combi-v...

Matra M530 LX

Het mooie van eind jaren zestig, begin jaren zeventig vind ik dat autofabrikanten naast hun reguliere modellen ook het lef...

Fiat 124 Sport Spider

Mijn vader reed Fiat en een vriend van hem, oom George, had een Fiat sub-dealerschap op de begane grond van de Nirwana-fla...

MG Midget

Ik kan mij nog goed herinneren dat ik altijd graag met mijn vader meeging als hij zijn zakenrelatie BMC-dealer Poot in Val...

Chevrolet Corvette Sting Ray

Zelf heb ik deze Chevrolet nooit in Den Haag zien rondrijden, anders dan het rode GorgiToy model op het parket van onze fl...

Mercedes-Benz 600 Pullman

Als Haags jongetje van een jaar of dertien vond ik het toch wel heel bijzonder toen de Mercedes-Benz 600 Pullman werd geï...

Lancia Delta

Lancia is altijd een chique Italiaans automerk geweest met fantastisch gestileerde modellen, zoals de Flaminia, Fulvia en ...

Volkswagen 1500

Je ziet ze bijna nooit meer, maar tot mijn verbazing zag ik er één staan op de Groot Hertoginnelaan; een witte Volkswagen ...

BMW 1500

Als ik aan BMW denk in mijn jonge jeugdjaren, dan zie ik de kleine showroom voor mij van BMW-importeur Alimpo in de Parkst...

Peugeot 205 Cabrio CTi

Het leuke van Peugeot vond ik altijd dat ze van die fraaie cabrio’s in hun modelrange hadden. Niet zo verwonderlijk eigenl...

Saab 96

Opmerkelijk dat Saab wat modellen betreft altijd een wat vreemde eend is geweest en gebleven totdat het iconische merk om ...

Alfa Romeo Alfetta 1.8

Als je nu kijkt naar het wat magere aanbod van Alfa Romeo modellen met de Giulia en Stevio kun je je bijna niet meer voors...

Renault R16

Wat was dat een revolutionair nieuw model voor die tijd. Ik kan mij nog goed herinneren dat onze benedenbuurman kwam voorr...

Ford Capri

Met veel genoegen kijk ik altijd terug op de autojaren zestig, want toen gebeurde het allemaal voor mijn gevoel. In mijn b...

DAF 33

Grappig, ik heb het automerk DAF zien komen en ook weer zien gaan, wat personenauto’s betreft. De allereerste was de Daffo...

Hillman Imp

Wat hebben die Britten toch leuke auto’s gemaakt! Herinnert u zich de Hillman Imp nog? In Nederland was het niet zo’n succ...

Fiat Barchetta

Soms sprongen traditionele autoproducenten met de focus op massaproductie volledig uit de band met een bloedmooi, sportief...

Triumph Spitfire Mk II

Het leuke van de jaren zestig was dat autofabrikanten leuke en vooral betaalbare modellen bedachten voor het grote publiek...

Fiat 128 Coupé

Als ik aan auto’s uit de jaren zestig en zeventig denk, dan schieten mij spontaan ook meisjesnamen te binnen op wie ik als...

Opel Kadett

Tot in de jaren zestig had Opel alleen maar middenklassers gemaakt zoals de Olympia, Rekord en Kapitan, maar in 1962 intro...

Volvo Amazon P120

Heel slim van die jongens daar in Götenborg om van het begin af aan zó aan hun imago van Volvo te werken dat het merk syno...

Austin 1100 Glider

Na de introductie van de MINI had BMC (The British Motor Company) de smaak te pakken van dit soort auto’s met veel ruimte,...

Renault Caravelle

Autoherinneringen roepen bij mij ook altijd mooie herinneringen op aan jeugdliefdes. Ze heette Marian van Velzen en werkte...

Volkswagen Kever Cabriolet

De Kever Cabriolet is een van de laatste uit de serie die in 1978 door Karmann in Duitsland is gebouwd. Natuurlijk ook bij...

Rover 3500V8

Een van de mooiste klassiekers uit mijn jeugdjaren is toch wel de Rover 3500V8. Dit model werd in 1963 geïntroduceerd op d...

Simca 1000

Simca, een grappig merk dat in vroeger jaren de Franse vertaling was van de Fiat modellen. Maar ineens was er de Simca 100...

Alfa Romeo Giulia Nuova Super

Alfa Romeo heeft door de jaren heen de mooiste Coupé’s en cabriolets gemaakt. De Alfa die mij uit mijn jeugdjaren het mees...

Opel Manta

Eigenlijk weet ik niet meer wat ik eind jaren zestig precies van de Opel Manta vond. Een beetje ordi, geloof ik. Maar als ...

Fiat 850 Sport Coupé

Wat is er mooier dan je eerste nieuwe auto? Voor mij was dat in 1972 een gloednieuwe Fiat 850 Sport Coupé. Zooo’n mooi des...

Fiat 1300 Familiale

Veelal hadden Stationwagon-uitvoeringen geen mooier design dan de Sedan-versie. Vaak was er een vierkant stuk aangeplakt, ...

Triumph Dolomite

ls ik aan de Triumph Dolomite denk, dan denk ik met veel genoegen terug aan vakantieliefde Suzanne, die ik in Maidenhead o...

Fiat 2300S Coupé

Recentelijk bekeek ik weer eens een paar klassenfoto’s van de Van Hoogstratenschool en ja, dan komen de herinneringen weer...

Lancia Flaminia Coupé

Wat moet het toch heerlijk zijn geweest voor ontwerper Pininfarina om gewoon een mooie auto te ontwerpen zonder gehinderd ...

In deze rubriek neem ik je mee terug naar de jaren 60/70 toen auto’s nog met liefde werden ontworpen zonder belemmerende beperkingen van windtunnels, benzineverbruik, bijtelling, CO2- uitstoot en elektrisch vervoer nog voorbehouden was aan HTM-trams en de bezorgbusjes van Bakker HUS. Auto’s waar velen met warme gevoelens en mooie herinneringen aan terugdenken.


Columnist

  • Naam

    John Vroom

  • Column

    Vroem Vroom

  • Frequentie

    1x per 2 weken

  • E-mail

    Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.


Contact

Laan van Meerdervoort 174
2517 BH Den Haag

Lezersservice
ma t/m vrij van 10 tot 12 uur:

070 - 345 76 97

Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.


© 2023 De Haagse Tijden. All rights reserved. Powered by Brückel Reclame BV.