Peugeot 406 Coupé
Recentelijk reed ik over de Laan van Meerdervoort, ter hoogte van wat in mijn jeugd Dansschool Van der Meulen was, en ik herinnerde mij de mooie jaren die ik daar heb doorgebracht. Ik dacht ook aan de Peugeot dealer die daar vlak naast zat en toen schoot mij de Peugeot 406 Coupé te binnen uit de begin jaren 2000. Zoals u weet, heb ik het nooit zo gehad op auto’s van Franse makelij. Te veel blik en plastic met te zachte stoelen en te comfortabele vering. Maar soms kom ik toch een pareltje tegen, zoals deze Peugeot 406 Coupé.
En dat is natuurlijk niet verwonderlijk, want het design was van de hand van de Italiaanse ontwerper PininFarina. Fraaie elegante lijnen van de wegduikende motorkap, de gebolde zijkanten en de korte, rechte kofferbak. Onder de motorkap had je een keus uit de 2.2 liter HDi dieselmotor Common-rail systeem, turbocompressor, intercooler, 16 kleppentechniek en directe inspuiting onder hoge druk. Of een keus uit drie benzinemotoren. Een sprankelende vier cilinder met 138 pk, een krachtige 2.2 liter met 160 pk en een nobele 3.0V6 met 210 pk. Allemaal met een vijfbak of een automatische transmissie. Het interieur was een genot om in te vertoeven. Wat meubilairbekleding betrof, kon je kiezen uit stof, een combi van stof/leer of volledig leer. De voorstoelen waren elektrisch verstelbaar en hadden een herinneringsstand. Achterin twee fraai gevormde stoelen als achterbank, die in twee delen neerklapbaar waren. Achter het mooi ontworpen, dikleren stuur een strak dashboard met een overkapte snelheidsmeter- en toerentellerunit. Een breed middenconsole met daarin opgenomen de radio/cd frontlader RB3 met afstandsbediening aan het stuur. Navigatie was optioneel. Tussen de voorstoelen geen armsteun maar een handgreep voor de passagier, waarschijnlijk inspelend op strak bochtenwerk. In die tijd sprak Peugeot over ‘geconcentreerde intelligentie’ en daarmee doelden zij op nieuwe toepassingen in deze 406 Coupé, zoals automatisch ontstekende verlichting, dito alarmknipper-lichten bij een noodstop, airbags, noodremassistentie en follow-me-home verlichting, automatische ruitenwissers met regensensoren. Opties waren vernismetaallak en een elektrisch bedienbaar glazen schuif-/kanteldak. Zoals voorspelbaar, was het rijden met deze 406 Coupé uiterst comfortabel. Soepele vering, lichte bediening van de versnelling en de koppeling en een variabele stuurbekrachtiging. Soepel in de stad en stevig op de grote weg. Bij de vier cilinder motoren was de stuurbekrachtiging toerental-afhankelijk en bij de 3.0V6 modellen snelheidsafhankelijk. In 2003 stond de goedkoopste versie van de Peugeot 406 Coupé in de prijslijst voor 33.990 euro. Jammer dat Peugeot in de loop der jaren een heel andere weg is ingeslagen. Geen Coupés en Cabriolets meer. SUV’s en elektrisch is hun aanbod momenteel. Ik herken ze op de weg eigenlijk alleen nog aan de karakteristieke retrolook van de achterlichten, gebaseerd op die van de 504 Coupé met de drie schuinliggende streepjes rechts en links, maar voor de rest ben ik de Peugeot-emotie kwijt. Dommage!
Details
-
Schrijver
John Vroom -
E-mail
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. -
Fotobijschrift
-
Editie
02-2024