Skip to main content

Mercedes 190 SL Cabriolet

Als tiener zag ik ze soms geparkeerd staan op de rotonde voor het Kurhaus in Scheveningen, uiteraard met een Duits kenteken. De Mercedes-Benz 190 Sl Cabriolet. Waarom heb ik toch vaak het idee dat men destijds mooiere en meer karaktervolle auto’s maakten dan tegenwoordig…? Natuurlijk zijn de huidige Mercedes cabriolets opvallend en sportief, maar eerlijk gezegd toch minder mooi en elegant dan bijvoorbeeld deze 190 SL, waarvan er zo’n ruime 25.000 exemplaren zijn gebouwd tussen 1955 en 1963. 

In 1955 betaalde je daar 18.500 gulden voor. Wat een prachtige auto! Dat vond ik toen ik tiener was en vind ik nog steeds en ik denk dat velen het met mij eens zullen zijn. Kijk eens mee. Echt een Roadster. Lange neus met mooie ronde lijnen. Grote herkenbare grille met die fraaie ronde opvallende ster. Mooie, bolle zijkant met de toen eigentijdse luchtinlaten en kijk eens naar die slank toelopende achterkant met het redelijk platte kofferdeksel. Stevig chromen bumpers met opstaande rozetten. In die tijd had men nog rijkchromen wieldoppen die bij Mercedes altijd voor een deel in dezelfde kleur waren gespoten als de carrosserie. Subtiel detail. En natuurlijk een echt stoffen kap. Het interieur was ook een apart verhaal. Een heel mooi verhaal. Je zag het al als je het portier opende. Mooie, bolle vorm-geving. Leren deurbekleding en stevig hang- en sluitwerk. Wat een mooie stoelen. Forse fauteuils van rijk leer. Strak metalen dashboard in de kleur van de auto, met eenvoudige aan- en uitknoppen voor de elementaire functies zoals verlichting, ruitenwissers, verwarming en de radio. Klokken voor de standaard informatie en verder geen onnodige grappen. Tegenwoordig is het stuur functioneel als opberger van de airbag en veelal voorzien van allerlei knoppen voor een handige bediening van de telefoon, cruise control en noem maar op. Telefoon in die tijd? Ja, een kunststof zwart ding met een hoorn in de gang, als je het je kon veroorloven. Nee, toen was een stuur nog echt mooi, met een fraaie, chromen ring voor de bediening van de claxon. Groot, dun, maar mooi. Simpel contactslot met een nostalgische Neiman-sleutel. Sleutel erin, draaien en dan dat geluid van die 4-cilinder 1897 cc benzinemotor. Met zijn 120 pk haalde deze toch 1100 kilo wegende SL een topsnelheid van 173 kilometer. Voor die tijd een duivelse snelheid, maar met de perfecte wegligging van deze achterwiel aangedreven cabrio een genot om hem toen door de bochten te jagen in heuvelachtig gebied. Zo achter het stuur van deze 190 SL met de kap open, tussen leer en warmhouten sierlijsten, was het heerlijk genieten in de tijd van de succesvolle Duitse tv-shows van Vico Torriani en Caterina Valente. Wie? Ja precies, dat bedoel ik nou. Jeugdsentiment!


Details

  • Schrijver

    John Vroom
  • E-mail

    Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
  • Fotobijschrift

  • Editie

    18-2023

Meest gelezen artikelen