Skip to main content

Datsun 240Z

Tja, Datsun heb ik altijd nogal een suf merk gevonden. Leuk vond ik wel de Datsun Cherry 100A die een vriendin van mij reed. Ja, inderdaad Annemarie Starmans uit de Trompstraat die ik leerde kennen bij Dansschool Van der Meulen aan de Laan van Meerdervoort, maar dat terzijde. Maar de overige modellen vond ik niet zo spannend, tot ik onlangs een foto van de Datsun 240Z tegenkwam. Dat was voor mij weer aanleiding om mij eens in deze auto te verdiepen.

Blijkbaar heeft hij destijds niet zo’n indruk op mij gemaakt en daarbij komt nog dat ik in die tijd niet zo’n fan was van het Japanse product. Te veel blik en kunststof. Als ik nu naar deze Datsun kijk, moet ik toegeven dat het toch wel een heel bijzondere auto was voor een toch wel redelijke prijs. Een standaard 240Z met 150 pk, 2.4 liter, 6 cilinder kostte in die tijd 21.500 gulden. Een MGB GT kostte toen 17.600 gulden en een Porsche 911 T2.4 33.400 gulden. Allereerst dat design. Heel fraaie lijnen met een lange neus en een korte kont. Mooie toepassing van chromen omlijsting, ruiten-wissers en bumper. Hoewel Amerika de belangrijkste afzetmarkt voor deze Datsun was, oogde hij heel beschaafd Europees. Ook het interieur zag er fraai sportief uit. Imitatie-houten driespaaksstuur met daarachter prima klokken met nog een serie infoklokken bovenop het midden-console. Het zitmeubilair ziet er ook on-Aziatisch mooi uit en ze zaten ook prima. Grappig was het choke-hendel op het console, direct naast de bestuurdersstoel. Hoewel Japanse auto’s destijds, en ook nu nog, bekendstaan om hun vederlichte bediening, was dat gelukkig niet zo bij deze 240Z. In zijn rijgedrag voelde hij massief aan en dat gold ook voor zijn uitlaatgeluid. Een heerlijk donkerbruine brom. Het sturen ging ook wat zwaar, maar het schakelen ging strak en soepel. Hij lustte ook een aardige slok, één op zeven. Eigenlijk toch een heel bijzondere auto toen en zeker nu. Ik denk dat eigenaars nu een goede investering in de garage hebben staan, die hen stukken meer plezier oplevert dan een pakket papieren aandelen.


Details

  • Schrijver

    John Vroom
  • E-mail

    Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.  
  • Fotobijschrift

  • Editie

    25-2024

Meest gelezen artikelen