Jensen Interceptor II
Soms is het heerlijk om even weg te dromen. Stelt u zich voor: u bent in Engeland, het is zomer 1969 en aan het eind van de dansavond danst u met het meisje van uw dromen op het allerlaatste plaatje dat net een giga-hit is geworden: May I have the next dream with you van de Engelse zanger Malcolm Roberts. U spreekt met haar af om de volgende dag een ritje met de nieuwe Jensen Interceptor II te gaan maken door het romantische graafschap Kent, met mooie heuvelachtige wegen, met een heerlijke lunch in de pub of een picknick op die zwoele zondagmiddag. Kunt u zich dat voorstellen? Heer-lijk!
Het enige kan zijn dat u de Jensen Interceptor II niet kent. Kan zijn, want ik betwijfel of er veel van in Den Haag hebben rondgereden. Ik kwam ze tijdens mijn jeugdvakanties in Engeland nog wel eens tegen. Niet vaak, want het was wel een heel exclusieve auto. Kijk zelf nog maar eens naar de foto. Natuurlijk ontworpen door een Italiaan. Het meest opvallend was die aparte chroomomrande glazen achterklep. En dan die mooie langgerekte strakke zijkant
met ook een fraai gevormde raampartij, met aan de voorkant een lange neus met een rechthoekige chromen grille met door eenvoud gesierde lamp-units. En onder de motorkap een achtcilinder benzinemotor met een inhoud van 6276 cc en 350 pk, goed voor een topsnelheid van 220 kilometer, dus dat zat wel goed. Wat ook goed zat, was het meubilair. Voorin prachtig ontworpen leren stoelen met een heerlijke support in de rug en de bovenbenen. De achterbank bestond eigenlijk uit twee luxueus gevormde kuipjes met een brede uitklapbare armsteun. Het hele interieur ademde luxe en rijkdom. Achter het houten sportstuur sierlijke klokken als snelheidsmeter en toerenteller en de rest was opgenomen in het imposante, met walnoothout ingelegde middenconsole en vlak onder de middenarmsteun het selectiehendel van de automaat. Het zal u dan ook niet verbazen dat deze sportieve, high performance car in 1971 in de prijslijst stond voor 68.000 gulden. Het was ook een auto met flinke afmetingen, met een lengte van bijna vijf meter en bijna twee meter breed. Een draaicirkel van 11,6 meter en hij woog 1590 kilo.
Zoals te verwachten voor dat geld was hij ook royaal voorzien van zaken die in die tijd nog niet zo standaard waren, zoals onafhankelijke vering, verstelbare
schokdempers, verstelbaar stuur, veiligheidsgordels, hydraulische schijfremmen op alle wielen, elektrisch bedienbare ramen, radio met twee speakers en hoogpolig tapijt, om maar eens wat te noemen. Het zal u ook niet verbazen dat rijden met deze Jensen een waar genoegen was. Een supersportieve reisgenoot op de lange afstanden, maar ook heel dynamisch op de heuvelachtige country roads waar Engeland er veel van heeft.
Wat een beauty!
Details
-
Schrijver
John Vroom -
E-mail
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. -
Fotobijschrift
Jensen Interceptor II -
Editie
09-2025