Vanden Plas 1500
Regelmatig ben ik langs geweest bij Huis ten Bosch. Klinkt natuurlijk superinteressant, maar dat kon toen nog. Het paleis was toen nog niet bewoond en was voor mij de kortste weg naar huis. Voorbij de stoplichten Willem Witzenplein linksaf de Boslaan op en even verder rechtsaf door de hekken van Huis ten Bosch, langs het paleis en bij het hek aan de Bezuidenhoutseweg rechtsaf en gelijk weer links de Carel Reinierszkade op. Té leuk om te vertellen als we het nu hebben over het koninklijke paleis van onze huidige vorsten. Maar waarom vertel ik dit? Omdat ik recentelijk vlak bij de ingang van Huis ten Bosch op de Bezuidenhoutseweg een Vanden Plas 1500 geparkeerd zag staan met een Engels kenteken.
Het was een model dat ik alleen in Engeland had zien rijden. Eigenlijk was het een luxe vermomde Austin Allegro. Een van de meest verguisde autoproducten uit de tijd van Margaret Thatcher en de meeste fabrieksstakingen. Een model waar volgens de Britten alles mis mee was. Om dat te camoufleren, haalde British Leyland Cars het beproefde luxe Vanden Plas concept van stal en noemde deze Allegro uitvoering de Vanden Plas 1500. Het front werd voorzien van een chique chromen grille met chroom omlijste koplampen en onder de bumper twee Lucas mistlampen. Chromen wieldoppen met het Vanden Plas logo. Onder de motorkap lag de Allegro 1485 cc viercilinder benzinemotor met 68 pk die de voorwielen aandreef met de gesynchroniseerde 5-bak. De meeste luxe zat in het interieur. De meubilair- en portierbekleding was voorzien van luxe leer. Middenarmsteunen voor en achter. Dikleren stuur met Vanden Plas logo en het dashboard was afgewerkt met warm ogend walnotenhout. Mooi afsluitbaar dashboardkastje en het walnoten-hout was ook verwerkt in de bovenrand van de portieren. Prachtig waren natuurlijk de uitklapbare vliegtuigtafeltjes in de rug van de voorstoelen, uiteraard uitgevoerd van walnotenhout, met een uitsparing voor het gin & tonic glas met op de middentunnel een chromen asbakje. Voor de rest nog wat kleinere luxe details, zoals een analoog klokje op het dashboard, getint glas, spiegeltje in de passagiers zonneklep, vloertapijt, armsteunen in de portieren, kledinghaakjes, leren hoes om de handrem, standaard veiligheidsgordels. De enige opties die overbleven waren metallic lak, hoofdsteunen en een automatische versnellingsbak. Kortom, een heel luxe en gedistingeerde uitvoering van een Austin Allegro onder de naam Vanden Plas 1500, die nu als exclusieve klassieker beschouwd mag worden. Ik denk dat er geen enkel exemplaar in Nederland is verkocht en ik vrees ook niet zo veel in de UK, want het bleef toch een opgedirkte Austin Allegro.
Details
-
Schrijver
John Vroom -
E-mail
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. -
Fotobijschrift
-
Editie
15-2023