Reliant Regal
Als Haagse tiener bezocht ik jaarlijks in de schoolvakanties mijn familie in Engeland en zag daar de meest bijzondere auto’s die ik nog nooit in het Haagse had gezien. Een daarvan was de Reliant Regal. Een nu iconisch model dat in de Supervan uitvoering in ons land bekend werd door de legendarische komische BBC tv-serie Only Fools and Horses, als bedrijfsauto van de Trotter broers Delboy en Rotney.
Het bijzondere van deze Reliant was dat hij slechts drie wielen had. Twee achter en één voor en daarmee kon je volstaan met een motorrijbewijs. Ook bijzonder aan deze Regal was dat hij een glass fibre body had, dus roesten was niet aan de orde. Een ideaal alternatief dus voor motorrijders om met hun gezin droog te kunnen reizen. Voordeel was ook dat je destijds daar slechts acht pond motorwegenbelasting per jaar hoefde te betalen in plaats van zeventien pond voor een personenauto. Wat design betreft was het geen beauty, maar hij deed een beetje denken aan de super populaire Ford Anglia, met name door de schuin naar binnen staande achterruit. Hij was te koop in een Standaard of Super uitvoering wat herkenbaar was voor de buren aan het frontje van de Regal. Onder het motorkapklepje lag een viercilinder, watergekoelde motor met 600 cc en 24 pk. Voor de rest was alles gebaseerd op economy en Reliant sprak zelf over ‘Pocket Money Motoring’. Het interieur zag er voor die tijd verzorgd uit en in lijn met de autocollega’s voor die tijd. Stevige stoeltjes en een keurige achterbank. Deurbekleding met solide hendels en een handgreep. Tochtraampjes en een minimalistisch dashboard met een paar knoppen, een halve ovaal als snelheidsmeter, een wat uitstekend richtingaanwijzerhendel richting bestuurder en een smal zilverkleurig asbakje op de met stof beklede middentunnel, dat ongetwijfeld de nodige schroeiplekken vertoond zal hebben na enige tijd. Een eenvoudig maar zeer functioneel drie-spakig stuur. Aan de achterkant een behoorlijke bagageruimte. Wat kleuren betrof, sprak Reliant zelf over “a range of six striking, attractive colours”. Rebel red, Golden Brown, Aztec blue, Honey beige, Greenstone en Sunburst yellow. Voor detaillisten was de Supervan uitvoering zeer inter-essant gezien de lage kosten, de vierkante gladde laadruimte en de wijd openende achterdeur. En wat betrouwbaarheid betreft bleek dat wel uit het feit dat de Engelse [AA] Wegenwacht organisatie meerdere van deze Regals in hun servicewagenpark had. Tja, maar hoe zat het met de wegligging, zult u zich wellicht afvragen. Ja, daar kunnen we duidelijk over zijn. Die was natuurlijk niet optimaal in het bochtenwerk. In 1967 kostte dit model in Nederland 5000 gulden. Na de introductie van deze Rebel 3/25 in 1964 stopte in 1967 de productie voor een nieuwere versie. Als u nu denkt dat Reliant alleen maar dit soort economy-cars produceerde, dan heeft u het mis, want ze produceerde ook de beeldschone Scimitar GTE. Een fraaie zes cilinder Coupé die in 1968 voor 22.000 gulden in de prijslijst stond. Helaas is ook dit Britse automerk begin jaren tachtig ter ziele gegaan.
Details
-
Schrijver
John Vroom -
E-mail
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. -
Fotobijschrift
Reliant Regal -
Editie