Ford 12M
In de jaren zestig en zeventig was Ford in Nederland het ideale merk voor de gezinsauto. In 1966 introduceerde Ford de vernieuwde 12M. Onze buren aan de Carel Reinierszkade kochten dit model, een leraar Engels aan de Van Hoogstratenschool, de ouders van een vriend René Kuiper. Kortom, overal waar je keek in Den Haag zag je dit model.
Hij werd geproduceerd van 1966 tot 1970 en had onder de motor-kap een viercilinder 1305 cc benzinemotor met 50 pk en een topsnelheid van 130 kilometer. In 1967 stond hij in de prijslijst voor 6.595 gulden. Het eerste wat mij te binnen schiet bij dit model was de vreemde wijze hoe je met de stuurversnelling de achteruit moest inleggen. Versnellingsknop uittrekken en dan naar je toe halen en omhoog. Eigenlijk zoals je hem in de eerste versnelling zette. Ja, als ik heel eerlijk ben, heb ik deze 12M altijd als een saaie auto beschouwd. Er was niks mis mee, maar er was ook niks aan. Hij miste voor mij karakter, maar Duitse degelijkheid was er in optima forma. Het meest creatieve vond ik nog het ontwerp van de sleutels, die ik overigens nog in mijn sleutelcollectie uit die tijd heb. De 12M was strak vorm-gegeven met het nodige chroom. De grille oogde een beetje als kippengaas en het toeval wil dat deze 12M in de folder die ik voor mij heb liggen, is gefotografeerd op een boerenerf tussen allemaal kippen. Toeval? De 12M was leverbaar als tweedeurs Sedan, vierdeurs Sedan, Coupé en als Stationwagon, die de Turnier werd genoemd.
Zoals gezegd was hij een echte gezinsauto in die tijd, want hij had ruimte volop. Doordat het een voorwielaandrijver was, was de vloer vrijwel vlak en dat droeg ook bij aan dat ruimtelijke aspect. De bagageruimte was ook zeer ruim en mooi vierkant. Het interieur was eveneens helemaal op comfort ingesteld. De voorstoelen waren volledig verstelbaar en het driespakige stuur was voorzien van een veiligheidsbekleding, net als het dashboard en de zonnekleppen. Over het dashboard gesproken; wat zag dat er clean, strak en dus typisch Duits uit. Achter het stuur een langwerpige unit met fraaie chroomrandjes, met daarin drie klokken. In het midden de snelheidmeter met kilometer-teller. Links daarvan een klok waarin de benzinemeter was opgenomen en rechts een lege klok, want daar kon je als optie een klokje voor bestellen. Links en rechts van de klokken een langwerpige tuimelschakelaar voor het licht en de ruitenwissers.
In het midden van het dashboard twee langwerpige vakjes met ook een chromen randje. In de onderste zaten de schuifjes van de verwarming en de ventilatie en in de bovenste zat niets, want daarin kon je als optie een radio bestellen. En daarnaast het dashboardkastje. Ik kan niet anders zeggen dan dat het er allemaal netjes en verzorgd uitzag. Rijden met deze Ford was enorm comfortabel en lag door zijn voorwielaandrijving prima op de weg. Keurige gezinsauto!
Details
-
Schrijver
John Vroom -
E-mail
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. -
Fotobijschrift
-
Editie
21-2024