Peugeot 504 Coupé
Heel slim van Peugeot om voor het design van de 504 Coupé de hulp in te roepen van de Italiaanse ontwerper PininFarina, want zo ontstond een van de mooiste Coupé’s naar mijn smaak. Wat een prachtige lijnen in al zijn eenvoud. Elegante, wat bol aflopende motorkap. Slanke zijlijn. Mooi chroomwerk langs de raampartij en een relatief korte, maar even zo elegante kont. Een topdesign zonder frutsels, wat kenmerkend was voor meesterontwerper PiniFarina. Een aristocratische uitstraling, zou je kunnen zeggen.
Onder de motorkap lag een zes cilinder 2.7 liter benzinemotor met een dubbele carburator met elektronische ontsteking en 136 pk. Het eerste dat mij opviel bij het openen van het portier zijn de kuipstoelen met een warm ogende bekleding die eruitzien als ware fauteuils. Ook achterin was er beperkte ruimte voor passagiers. Superfraai vond ik het dikleren stuur met sportieve gaten in de spaken. Daarachter de info-unit met drie ronde klokken voor snelheid, toeren, benzine, temperatuur en accumeters. In het middenconsole een analoog klokje met aan weerszijde twee tuimelschakelaars. Daaronder de schuifjes voor de verwarming en ventilatie met daar weer onder een sierplaatje voor de eventuele inbouwradio met de afbeelding van het PininFarina logo. Op de middentunnel het korte in een leren hoes omhulde versnellings-pookje met daarachter het toen onvermijdelijke chromen asbakje. Heel fraai in de portieren was de draaiknop voor het openen van de tochtraampjes. Toch kan ik niet nalaten te vermelden dat de afwerking van dit top-Italiaanse design her en der typisch Frans was, zoals de blikkerige omlijsting van de tuimelschakelaars op het dashboard en nog een aantal details, maar dat terzijde. Een prachtig detail vond ik overigens de achterlichtunits die bestonden uit drie schuingeplaatste rechthoekjes die links naar links hellen en rechts naar rechts. Zeer herkenbaar en het mooie is dat Peugeot deze creatieve designuiting na zo’n vijftig jaar weer toepast op alle huidige Peugeot-modellen. Leuk toch! Een ander mooi detail vond ik het in de zijkant van het portier aangebrachte waarschuwingslampje dat voor achteropkomend verkeer zichtbaar was zodra je het portier opende om uit te stappen. Typisch Frans en zeer gebruikelijk in die tijd was de locatie van het reservewiel dat niet in de bagageruimte geplaatst was, maar daaronder. Het voordeel was dat je bij een bandenwissel niet alle eventuele bagage er eerst uit hoefde te halen. Voor die tijd was de 504 Coupé luxe uitgevoerd met elektrisch bedienbare ramen, achterruitverwarming, stuurbekrachtiging, schijfremmen op alle vier de wielen, elektrische ruitensproeiers en zo meer. Grappig en ook handig detail was een soort luchthapschepje op de ruitenwisser vóór de chauffeur voor een extra aandrukeffect. In 1979 stond deze 504 Coupé in de showroom van de Peugeot dealer aan de Laan van Meerdervoort voor 41.175 gulden. Wat een elegante schoonheid!
Details
-
Schrijver
John Vroom -
E-mail
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. -
Fotobijschrift
Peugeot 504 Coupé -
Editie
16-2023