Skip to main content

Fiat 850 Sport Spider

Wat maakte Fiat toch mooie Coupés en Cabrio’s begin jaren zeventig. Zelf koos ik voor een gloednieuwe, donkergroene Fiat 850 Sport Coupé. Ook een hoogtepunt van esthetisch genot was de Fiat 850 Sport Spider, maar die was toch iets boven mijn budget. Een fantastisch elegant model, getekend door de Italiaanse designer Giugiaro in dienst van Bertone. Ik heb er vaak in gezeten in de showroom van Fiat dealer Swart in de Parkstraat om een goede afweging te maken welk model uiteindelijk te kiezen. 

Als ik er nu weer naar kijk, vind ik het toch nog steeds een heel fijne Cabrio. Een ranke, elegante schoonheid. Wat een mooie lijnen. Lage neus met twee eigenwijs opstaande koplampen. Subtiel chromen bumpers. Ook mooi chromen omlijsting langs de voorruit en de zijramen en een vlakke karakteristieke achterkant met een sportief chromen benzinedop bij de achterklep. Sommigen zullen hem wellicht typeren als een vrouwenautootje, maar dat zegt wellicht meer over hun gevoel voor esthetiek dan over deze Spider, maar dat terzijde. Het interieur zag er ook heel sportief en stijlvol uit. Lekkere, overigens niet verstelbare, kuipstoeltjes, die alleen maar voor- en achteruit konden. Fraai houten sportstuur met matzwarte spaken met sportieve gaten. Het dashboard was eveneens een genot om naar te kijken. Zeer afwijkend van de Sport Coupé met klokken en tuimelschakelaars uit de grotere broer, de 124 Spider. Prachtig houten afwerking over de gehele breedte. De twee grote klokken van de snelheidsmeter en de toerenteller en de drie kleinere hadden een sportieve matzwarte omlijsting wat mooi matchte met het hout. Het lastige was dat door de brede wielkasten de pedalen wat naar het midden toe waren geplaatst, zodat je wat scheef in de stoel zat. Bagage-ruimte was natuurlijk wel een dingetje, want die was beperkt. Onder de ‘motorkap’ voorin was wat ruimte voor een klein koffertje en wat tassen en achter de kuipstoeltjes was er eveneens ruimte voor twee tassen en dat was het dan. Dus ‘travelling light’ was het motto. Bijzonder was de constructie van de linnenkap, waarbij de kap na het neerklappen geheel werd opgeborgen in de daartoe in de carrosserie aangebrachte ruimte. Voor de winterperiode was een losse hardtop als optie leverbaar. Motorisch gezien was het een 843 cc benzinemotor met 54 pk die met de versnellingsbak achter in de wagen was geplaatst. Hij had achterwielaandrijving en die combinatie maakte hem wat zijwindgevoelig. De inhoud van de benzine-tank was dertig liter en de topsnelheid circa 145 kilometer. Veel liefhebbers zullen bij het zien van deze Fiat denken aan vakantieritten naar Umbrië en Toscane, maar het fijnst vond ik ritten met deze Spider op landweggetjes of op die weg van Wassenaar naar Rijnsburg. Kap los en luisteren naar die mooie, volle toon van het motortje achterin. Heer-lijk!


Details

  • Schrijver

    John Vroom
  • E-mail

    Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
  • Fotobijschrift

  • Editie

    08-2025

Meest gelezen artikelen