Skip to main content

Fiat 850

Fiat is altijd sterk geweest in het ontwerpen en produceren van kleine auto’s met een geheel eigen karakter. De 500 en 600 zijn daar mooie voorbeelden van. En ineens was daar de 850 in 1964. Een bijzonder ontwerp. Motor achterin, maar een heel korte achterkant en een heel aparte lijn die toch een beetje aan een grotere 600 deed denken. Bagageruimte voorin onder de ‘motorkap’ die tegenwinds openklapte en een interieur met ruimte voor vier personen, zoals Fiat je wilde doen geloven.

Sterker nog, een goede kennis van mij is er zelfs met vijf personen mee op vakantie naar Spanje gegaan. Maar ja, dat waren de jaren zestig, dus wisten wij veel van comfort, SUV’s en meer van dat soort ruimtegedoe. Tweedeurs met niet-verstelbare, maar wel naar voren klapbare stoeltjes voor een instap naar de achterbank. Uiteraard ging ik naar de introductieshow van Fiat-dealer Swart in de Parkstraat in Den Haag. Toch een bijzonder en elegant model voor die tijd. Hij had 39 pk met een topsnelheid van 120 kilometer per uur. De 850 kostte toen 4945 gulden. En dan die kleuren... Ik herinner mij nog een lichtblauwe met banden met een smal, wit vlak. Een toch wel eigentijds dashboard met de Fiat tuimelschakelaars voor het licht en de ruitenwissers. Alle Fiats hadden in die tijd dat paddenstoelachtige contactsleuteltje met dat langwerpige model voor de deursloten. Met de code van de sleutel erin gegraveerd en die stond ook in het contactslot. Handig voor het dievengilde. Bij de handrem een hendel voor de choke en de starter. Toen normaal, daarna verdwenen en nu is die startknop weer zeer eigentijds en sportief. Gekke wereld toch! Tochtraampjes in de voorportieren en voor die tijd veel ruimte. Het 850 cc motortje deed goed zijn best en zoals bij alle Fiats nodigde hij uit tot een sportief rijgedrag. Op het achterklepje zat geen slot. Gewoon een lipje dat je omlaag moest drukken en dan ging de klep open. Daar zat ook de benzinedop. Zou je nu niet meer in je hoofd halen, zo zonder slot. Ook op de 850 plakte de fabrikant op de achterruit een transparante sticker met de letters FIAT in witte letterblokken die de meeste eigenaren tot mijn verbazing ook nog op de ruit lieten zitten. De 850 bleef in productie tot 1971 en er werden in totaal 1.780.000 exemplaren van geproduceerd. In de loop van de jaren ontwikkelde Fiat op basis van de 850 een Coupé en een Spider versie. In die tijd kocht ik mijn eerste nieuwe Fiat. Ja, een 850 Sport Coupé. Een beeldschone auto!

 


Details

  • Schrijver

    John Vroom
  • E-mail

    Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. 
  • Fotobijschrift

    Fiat 850
  • Editie

    22-2024

Meest gelezen artikelen