Skip to main content

Alfa Romeo 2000 GTV Bertone

Het zal u als trouw lezer van Vroem, Vroom zeker niet ontgaan zijn dat ik een grote voorkeur heb voor Italiaanse automerken, zoals Fiat, Lancia en Alfa Romeo in het bijzonder. Je zou mij een Alfist kunnen noemen, wat de bijnaam is voor enthousiaste Alfa Romeo liefhebbers. Ik rij dit merk dan ook al vele jaren met veel plezier. Kijk vóór u verder leest nog even naar de foto van deze GTV. Mooi hè! 

Oh, wat kunnen die Italianen dat toch goed. Die elegante lijnen en dat fraaie front en die subtiele kont. Ik kan er uren naar kijken. En het zijn die kleine design-details die mij zo boeien. Die koplampenpartij, de uitzwiepende ruitenwissers, het ontwerp van het portierhendel met in het midden het sleutelgat. Kortom, genoeg om van te genieten. Dan het interieur. Zó mooi! Heerlijk sportieve kuipstoelen en prachtig vind ik de zit achter het houten sportstuur met in de drie spaken de smalle metalen drukstrips voor de claxon. Daarachter twee beeldschone klokken, met links de toerenteller en rechts de snelheidsmeter. Het hele dashboard en de middenconsole was voorzien van hout in dezelfde kleur als het stuur. Knopjes waren niet zomaar knopjes in deze Alfa. Links van het stuur zaten twee rechthoekige schuifknoppen voor onder andere de choke en op het middenconsole drie elegante tuimelschakelaars voor de verlichting enzo. In dezelfde lengte als de versnel-lingspook twee verticale schuifjes voor de ventilatie en de verwarming. Daarboven nog twee naar de bestuurder gerichte klokjes met info over de olie- en water-temperatuur. En dan die heel bijzondere, recht uit de middenconsole stekende versnellings-pook. Hoe bijzonder en afwijkend was dat. Ook zo mooi van design was de interieur-afwerking van het portier met een elegante draaiknop voor de tochtraampjes. Heerlijk! Op elk gebied hadden de ontwerpers oog voor design. Tot en met de sleutels aan toe. Tja, dan het starten. De echte liefhebber liet hem starten en ging zelf bij de uitlaat staan om optimaal te kunnen genieten van die donker-bruine brom. Ja, en ook weer dat design, want het was niet zomaar een uitlaat die onder de auto uitstak, het was een mooie, chromen platte pijp die vanuit het midden een knik maakte naar links. Heel apart, maar terug naar de motor. Nu moet ik toegeven dat ik geen verstand heb van autotechniek, maar ik weet wel wat het effect van dat alles is en dat was feno-menaal bij deze GTV. Het geweldige effect van deze 2.0 liter motor die heerlijk aan het gas hing, het motor-geluid, de strak en direct sturende techniek, de soepel schakelende versnellings-bak, de straffe vering. Kortom, een fantastisch weg-gedrag dat veel rijgenot heeft gebracht. Una bella macchina!


Details

  • Schrijver

    John Vroom
  • E-mail

    Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.  
  • Fotobijschrift

  • Editie

    20-2024

Meest gelezen artikelen