Skip to main content

Reliant Scimitar GTE


Als auto-gek bezocht ik in mijn jongensjaren altijd de AutoRai in Amsterdam en daar was een vast ontmoetingsmoment met de directie van het oer-Britse automerk Reliant. Een redelijk onbekend merk in Nederland, maar ik kende het van mijn jaarlijkse familiebezoeken in Engeland. Het meest populaire model daar was de Reliant Rebel die mede in ons land bekend werd door de BBC-comedyserie Only Fools and Horses, wat in de combi-uitvoering de bedrijfsauto van de louche Trotter broers Delboy en Rodney was. 

Een paar edities geleden heb ik aandacht besteed aan dat model. Zoals ik toen ook schreef, produceerde Reliant niet alleen maar dit soort driewieler economy-cars, maar ook de beeldschone Scimitar GTE, een fraaie zes cilinder Coupé die in 1968 voor 22.000 gulden in de prijslijst stond in Nederland. Kijk even naar de foto! Zo waanzinnig Brits. Een gedistingeerde combinatie van Coupé en Shootingbrake met royale ruimte voor vier volwassenen en hun bagage. Een strakke neus met een strak gebogen zijkant met een elegant gevormde oplopende zijruit, resulterend in een eveneens strak aflopende achterkant met een groot, vierkante ruit als bagageklep. Heel typerend! Onder de motorkap lag een drie liter V6 benzinemotor van 2994 cc met 144 pk. Een geheel gesynchro-niseerde vier versnellingsbak die gecombineerd kon worden met een overdrive als optie. Het bijzondere was dat deze Scimitar een glassfibre carros-serie had en dus niet kon roesten. De Scimitar was verkrijgbaar in zes kleuren. Satin Silver, Mexican Red, Everest White, Caribbean Green, Manhattan Blue en Golden Sands. Nadeel van zo’n grote achterruit was dat iedereen kon zien wat er in de bagageruimte lag. Extra nadeel was dat de achterruit standaard geen verwarming had en snel besloeg. Gelukkig was een achterruitverwarming als extra optie te bestellen. Het interieur was een genot om naar te kijken en vooral om in te zitten. 

Fraai leren verstelbare kuipstoelen voorin en twee neerklapbare achterin met bijbehorende armsteunen. Dikleren tweespaaks stuur met daarachter een strak dashboard met twee klokken als snelheidsmeter en toerenteller, met daar tussenin twee kleinere klokjes. In het midden van het dashboard nog een aantal klokjes en ruimte voor de optionele autoradio met daaronder een breed middenconsole met draaiknoppen en tuimelschakelaars voor de verschillende functies. Heerlijk Brits voor die tijd. Rijden met deze Scimitar GTE was een combinatie van sportiviteit en elegantie, althans zo werd je geacht er mee te rijden, want het was echt een auto voor de ‘Happy Few’. Hoewel hij in Nederland sinds 1967 te koop was, heb ik er nooit één gezien in het Haagse. Tja, typisch zo’n exclusief Brits product. Ook dit merk ging begin jaren tachtig ter ziele, maar gelukkig hebben we de foto nog.

 


Details

  • Schrijver

    John Vroom
  • E-mail

    Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. 
  • Fotobijschrift

  • Editie

    05-2024

Meest gelezen artikelen