Een miniatuurstad die wil groeien
Het heeft iets geks: Madurodam wil uitbreiden. Een miniatuurstadje dat wil groeien, dat klinkt als een contradictio in terminis. Toch is dat precies wat Madurodam al sinds een jaar of tien wil. En waarover ook sindsdien wordt gesteggeld.
In een echte stad betekent groei: de hoogte in. Maar een miniatuurstad kan alleen in de breedte groeien. Uitbreiding van Madurodam gaat dan ook ten koste van 0,6 hectare van de aangrenzende Scheveningse Bosjes. En daartegen verzetten de Bomenstichting en omwonenden zich. Intussen ligt de kwestie bij de Raad van State, die op 1 september een tussenuitspraak heeft gedaan.
Je leest het goed, tussenuitspraak. Dat betekent dat het laatste woord over de uitbreidingsplannen nog moet worden gesproken. De Raad van State heeft de bal teruggelegd bij de Haagse gemeenteraad. Want in het bestemmingsplan dat de gemeenteraad op 18 juli 2019 goedkeurde en dat Madurodam de gelegenheid biedt om uit te breiden zit een ‘gebrek’ dat binnen twintig weken hersteld moet worden. Even rekenen: dat is vóór 19 januari 2022. Of het herstelplan afdoende is, beoordeelt de Raad van State vervolgens in zijn einduitspraak.
Parkeren op piekdagen
De kwestie draait om de vraag of er op piekdagen, die Madurodam na de uitbreiding weer hoopt te beleven, voldoende parkeerruimte is voor bezoekers. De verwachting van omwonenden is dat hun buurten, stoepen en hoeken op die dagen zullen uitpuilen van blik. En dat is het enige bezwaar tegen de uitbreiding dat de Raad van State terecht vindt. Dat komt doordat er nu geen maximum is gesteld aan het aantal bezoekers. Evenmin is de beschikbaarheid van voldoende parkeergelegenheid een harde voorwaarde. Op zich vind ik dit alles al interessant, ik heb niet de indruk dat het vaak voorkomt dat de gemeenteraad een tik op de vingers krijgt van de Raad van State en een soort herkansing krijgt. Ik zie ook niet direct voor me hoe de gemeenteraad eendrachtig aan de slag gaat om dit herstelplan te maken. Zou de raad dat karwei bij een commissie leggen? En zou de uitkomst dan onbetwist blijven? Wellicht gaan we dat de komende weken nog horen, de eerstvolgende raadsvergadering is op 16 september.
Internationaal Park
Maar via Madurodam gingen mijn gedachten terug naar het najaar van 2015, toen het college van B en W met het plan kwam om een Internationaal Park te vormen, qua omvang te vergelijken met Hyde Park in Londen. In het ‘ambitiedocument’ stond dat de Scheveningse Bosjes, de Waterpartij en het Westbroekpark zouden worden verbonden tot één park. Ook de uitbreiding van Madurodam stond erin, als ‘kans’ om de aansluiting tussen park en attractie ‘sterk te verbeteren’. Uiteindelijk, in 2030, zou er een ‘intiem en ontspannen’ Internationaal Park zijn, dat zowel ‘rust’ als ‘reuring’ zou ademen en ‘natuur en mensen in beweging’ zou brengen.
‘Locals als decor voor expats’
Inderdaad kwamen de mensen meteen in beweging. Op internet is nog terug te vinden wat de meeste Hagenaars ervan dachten: een onzalig plan. Een van hen bracht het aardig onder woorden: ‘de locals worden een decor voor de expats c.q. de internationale organisaties’. Op de inloopavond die de gemeente op 1 december organiseerde, was het verzet al bijna tastbaar. Misschien kwam dat ook doordat de hondeneigenaren niet geraadpleegd waren, terwijl die graag naar de Scheveningse Bosjes gaan omdat hun dieren er het hele jaar los mogen lopen. In ieder geval trokken er zes weken later 1500 Hagenaars in demonstratieve optocht door de Scheveningse Bosjes en waren er 6000 handtekeningen verzameld tegen de vorming van het Internationaal Park. Toen het plan in de inspraak ging, oogstte het 3000 bezwaren. Weer een jaar later trok het college van B en W het plan wegens gebrek aan draagvlak in.
Nu rest dan alleen nog het uitbreidingsplan van Madurodam. Dat wil er overdekte paviljoens gaan bouwen waarin bezoekers van alles kunnen gaan beleven – iets waar ze in alle enquêtes om vragen. En dat gaat door, want de Raad van State verwierp alle andere bezwaren, of die nu over geluidsoverlast, aantasting van het groen of de compensatie daarvan gingen. Maar intussen ben ik wel heel benieuwd hoe de gemeenteraad het parkeerprobleem gaat tackelen…
Details
-
Schrijver
Milja de Zwart -
E-mail
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. -
Fotobijschrift
Entree van Madurodam (bron Madurodam) -
Editie
18-2021