Skip to main content

Bouwen bij de buren


Ineens viel het woord ‘annexatie’. Het rolde uit de mond van Haagse VVD’ers die begin februari een blauw-wit plaatsnaambord plantten op Wassenaars grondgebied: ‘Den Haag – ANWB-gebouw, voormalig Wassenaar’.

Het was een ludieke campagnestunt, zo vlak voor de
gemeenteraadsverkiezingen. Met een knipoog naar het debacle uit 1998, toen Den Haag tevergeefs poogde Leidschendam en Voorburg in te lijven. En eerlijk, het Haagse CDA-raadslid Cees Pluimgraaff pleitte al een half jaar eerder voor deze ‘grenscorrectie’. De reden is dat Wassenaar het aangekondigde vertrek van de ANWB naar Den Haag wil aangrijpen om 400 tot 425 woningen voor 700 à 800 bewoners op het terrein te bouwen. En daar voelen de bewoners van het omliggende Benoordenhout - waar de VVD steevast als grootste partij uit de bus komt - weinig voor. Ze eisten inspraak. Die ze overigens volgens de gemeente Wassenaar hebben gehad. Die schrijft daarover dat de meningen zover uiteenliepen, dat het ‘helaas niet mogelijk is gebleken om tot een constructieve samenwerking te komen’ met de buurt.

Een beetje bouwplan kost natuurlijk jaren tijd. De verhuizing van de ANWB naar de Juliana van Stolberglaan aan de andere kant van het Haagse Bos staat dan ook pas voor 2025 op de rol. Maar toch prikkelt de plannenmakerij me. Helemaal omdat het ANWB-terrein grenst aan landgoed Clingendael, Haags bezit op Wassenaars grondgebied. En omdat er aan de andere kant van Clingendael, waar renbaan Duindigt ligt, ook bouwplannen zijn.

Eekhoornbrug

Het toeval wil dat nét bekend is geworden dat de eekhoorns uit het Haagse Bos ein-de-lijk de brug naar Clingendael hebben ontdekt, die in 2012 speciaal voor hen is aangelegd. Als voorlichter bij de gemeente Den Haag heb ik meer dan eens de blaren op mijn tong moeten praten over die brug, omdat de eekhoorns die links lieten liggen. Als de kostprijs van de brug dan werd gedeeld door die paar overstekende eekhoorns, rolde er een formidabel bedrag uit en regende het raadsvragen. Maar vorig jaar kwamen niet alleen de eekhoorns, maar ook de boommarters meer dan 400 keer over de brug.

Central Park

Maar mijn vraag is of de eekhoorns uit het Haagse Bos straks nog wel naar Clingendael toe willen? Want wat wordt de sfeer in het park? Voor mijn geestesoog zie ik rondom het lommerrijke landgoed hoge gebouwen verrijzen. Flats van 47 meter hoog op het ANWB-terrein, dat is 5 meter hoger dan het imposante internationale strafhof even verderop. En aan de andere kant, rond de renbaan, moeten een nieuw hoofdgebouw, een congrescentrum, een hotel met 150 tot 200 kamers, een restaurant, een twintigtal woningen en modieuze ‘shortstayfaciliteiten’ voorkomen dat ‘Duindigt als hippisch hart verloren gaat’, aldus de initiatiefnemer. De bouwplannen gaan overigens ten koste van de stallen rondom de renbaan, waar nu tientallen paarden staan. Waar moeten die heen? Maar dit terzijde. 

In de plannen voor Duindigt kom ik 15 meter als maximale bouwhoogte tegen, plus de verzekering dat de gebouwen verborgen zullen zijn in het bos. Toch moet ik onwillekeurig aan het met wolkenkrabbers omzoomde Central Park in New York denken. Alleen is dat zeker twee keer langer dan Clingendael. 

Grenscorrectie

De Wassenaarse gemeenteraad heeft hoe dan ook vorig jaar ingestemd met de herontwikkeling van het ANWB-terrein en tevens met de plannenmakerij voor renbaan Duindigt – al is dit laatste in de woorden van de Wassenaarse VVD-fractievoorzitter ‘nog geen gelopen race’.

In de Haagse gemeenteraad diende de CDA-fractie begin februari nog een motie in om “zo snel mogelijk maximale druk uit te oefenen op de gemeente Wassenaar om te komen tot een grenscorrectie”. Maar die motie werd, ondanks steun van de VVD-fractie, verworpen.


Details

  • Schrijver

    Milja de Zwart
  • E-mail

    Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
  • Fotobijschrift

    Artist impression uit de bouwplannen voor het ANWB-terrein, met het bijschrift bewoners ontmoeten elkaar in het groene met zicht op Park Clingendael
  • Editie

    4-2022

Meest gelezen artikelen