Skip to main content

Heel de stad overhoop

Kort na de verkiezingen was het zover. De stad uit was al een punt sinds de Utrechtsebaan werd afgesloten ergens begin dit jaar. Maar daar had ik intussen nieuwe routes omheen gevonden. Of althans, mijn telefoon. Maar ineens kon ik de stad ook niet meer ín.

Eerst: zou er echt een oorzakelijk verband zijn? De stad pas na de verkiezingen overhoophalen? Ik heb een sterk vermoeden. Burgers boos maken is natuurlijk wel een methode om de opkomst bij de gemeenteraadsverkiezingen te vergroten. Maar je kunt als politicus maar beter een beetje wind mee hebben van het electoraat.

Intussen is de dagelijkse file in de stad een erkend fenomeen. ‘Den Haag staat weer muurvast’, kopte het Haagse katern van het AD onlangs. Met als toevoeging: ‘…net als vroegâh’. De fractievoorzitter van de VVD dacht dat een ‘groene golf’ zou helpen. Je weet wel, als je netjes 50 rijdt, springen alle stoplichten op groen. Maar daar geloof ik niet in. Ik denk dat de oorzaak van alle opstoppingen ligt in de indrukwekkende lijst aan werkzaamheden die volgens de website van de gemeente nu aan de gang zijn. Zoals de vernieuwing van lijn 16, de afsluiting van het Piet Heinplein, de vervanging van de kademuren aan de Prinsessewal, de bouw en verbouw rondom Den Haag Centraal, de renovatie van het Binnenhof.

Nog indrukwekkender vind ik de gele borden die mij op omleidingen wijzen. Als ik bijvoorbeeld naar SL wil, dan moet ik die borden volgen. Maar wil ik naar J, dan kan ik beter de andere kant uit. Steevast mis ik het eerste bord, waarop ik enige uitleg vermoed. En steevast ben ik, aanbeland bij het laatste bord, totaal de weg kwijt.

Voordeel van lijn 16 is nu een nadeel

Toch, ik wil niet klagen. Dus laat ik eens inzoomen op een project. Lijn 16. De leukste tramlijn van Den Haag. Voert je van Scheveningen-Haven kriskras door de stad naar het centraal station en verder, via chique en minder chique buurten. 

Dit voordeel is nu alleen een nadeel. Overal in de stad zijn ingrijpende werkzaamheden aan de gang. De Laan van Meerdervoort is opgebroken op de kruisingen met de Koningin Emmakade en de Zoutmanstraat - wat tevens de omleidingsroute voor het Piet Heinplein blokkeert, maar dit terzijde. De Vondelstraat is grotendeels onbegaanbaar, ook voor fietsers. In de loop van mei gaat ook de Torenstraat op de schop. Het werk schuift langzaam op, dus gaandeweg wordt dit deel van de stad weer bereikbaar. Maar het duurt wel tot eind november van dit jaar.

De bedoeling van al dat werk is vernieuwing van de tramsporen, zodat de donkergrijs/rode trams die nu al door de stad rijden, zoals lijn 2 en 11, erop kunnen. Overigens worden de trams vanaf dit voorjaar wit/rood. Ook worden de haltes aangepast, zodat je met je kinderwagen, rolstoel of rolkoffer zó de tram in kan. Net als in de wit-blauwe randstadrail. En tot slot worden de (boven)leidingen en de riolering aangepakt.

Dendertram

Mooi? Daar dachten de bewoners van Duinoord, Zorgvliet en het Zeeheldenkwartier en de Bomenstichting anders over. Zij voerden actie tegen de komst van de ‘dendertram – roaring tram’ - dat laatste voor de expats. ’t Lopend Vuurtje, het wijkkrantje (pardon, magazine) van Duinoord, noemde de tram de tram(p)lijn. 

Jankend de bocht om

Nou woon ik al jaren aan zo’n ramplijn, maar ik hoor de tram nooit denderen - hooguit jankend de bocht omgaan - en ik vind het allesbehalve een ramp. Getuige de start van de werkzaamheden heeft het protest van bewoners de komst van de tram niet kunnen voorkomen. De rechter wees op 18 februari de 165 bezwaarschriften die werden ingediend af. 

Begin april kregen de bewoners van de buurten waar lijn 16 doorheen dendert plus de omwonenden een folder in de bus met uitleg over het werk. Die had ik natuurlijk iets aandachtiger moeten lezen. Ik had ook naar de bewonersavond op 6 april gekund. Kortom: ik had het allemaal kunnen weten. Maar het loopt bij mij nu eenmaal vaak zo dat ik eerst voor een versperring moet komen te staan, voordat ik, desnoods jankend, de bocht om ga.


Details

  • Schrijver

    Milja de Zwart
  • E-mail

    Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
  • Fotobijschrift

    Werkzaamheden lijn 16
  • Editie

    9-2022

Meest gelezen artikelen