Skip to main content

Peugeot 504 Break


Wat een lel van een auto was die Peugeot 504 Break die als zeven-zitter Familiale heette. Hij was 34 centimeter langer dan de 504 Sedan, maar dat betekende wel meer (bagage-)ruimte en daar ging het uiteindelijk om. Peugeot vond ik - en ik zeg met nadruk ‘vond ik’ - een automerk met altijd karakteristieke modellen zoals de 203, 403, 404, 204 en 206, om maar niet te spreken van de prachtige door PininFarina ontworpen 404 Coupé en Cabriolet.

De laatste jaren vind ik het helemaal niks meer. Karakterloze auto’s die ik op straat nauwelijks herken. Het 504 Break model kwam in 1971 op de markt en in 1983 verdween hij van het autotoneel. Een model dat je onmiddellijk herkent aan zijn karakteristieke vormgeving. De neus met de trapeziumvormige koplampen, veelal nog met gele Franse verlichting en een enorm Peugeot-logo in de grille. Prachtig vond ik altijd dat standaard en later optioneel geleverde stalen schuifdak dat je met één handomdraai kon openen. U weet dat ik op zich nooit zo’n liefhebber ben geweest van het Franse product, want alles ziet er zo blikkerig uit en dat zie ik ook bij deze 504 weer terug in het interieur. Ook als je bijvoorbeeld bij de Sedan de bagageklep dicht liet vallen. Zó jammer, maar blijkbaar is dat persoonlijk, want vele miljoenen kopers hebben zich er niet aan gestoord. Het interieur oogt zeer comfortabel. Grote stoelen die volgens Franse stijl niet al te veel support geven en een strak dashboard met weinig knoppen. Het stuur was redelijk fors en stond een beetje plat. Bij de eerste series nog met een flinke stuurversnelling en irritant eigenwijs aan de rechterkant het hendel voor de richtingaanwijzers en links het hendel voor de verlichting of ruitenwissers, dat ben ik vergeten. Daarachter die mooie Jaeger klokken. Onder de motorkap lag een vier cilinder motor met 1971 cc en 98 pk die een topsnelheid mogelijk maakte van 160 kilometer. In 1974 kostte deze Break 18.075 gulden. Hoewel je het niet verwachtte, reed deze Peugeot 504 verrassend pittig, vooral in de TI uitvoering, en reageerde heel vlot op het gas. Hij veerde comfortabel en je zat vorstelijk achter het stuur en schakelde uitermate soepel met een lichte bediening van het gas- en koppelingspedaal. De 504 stuurde wat zwaar, omdat hij slechts licht bekrachtigd was. Het was trouwens de eerste Peugeot met rondom onafhankelijke wielophanging. Op basis van deze 504 introduceerde Peugeot de door PininFarina ontworpen 504 Coupé en Cabriolet. Een waanzinnig mooi design. Modellen waarin Wim Kan en Paul van Vliet - waarschijnlijk gesponsord - regelmatig in beeld kwamen. Prima PR dus. Nadat de productie van deze modellen in Frankrijk werd stopgezet, liep de productie in Argentinië, China, Kenia en Nigeria door tot zelfs in 2005, waardoor er meer dan vier miljoen exemplaren van deze 504 geproduceerd zijn in alle varianten. Een topper dus.


Details

  • Schrijver

    John Vroom
  • E-mail

    Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
  • Fotobijschrift

    Peugeot 504 Break
  • Editie


Meest gelezen artikelen