Skip to main content

Fiat 850 Sport Spider


Wat maakte Fiat toch mooie Coupé’s en Cabrio’s begin jaren 70. Zelf koos ik voor een gloednieuwe, donkergroene Fiat 850 Sport Coupé. Ook een hoogtepunt van esthetisch genot was de Fiat 850 Sport Spider, maar die was toch iets boven mijn budget. Een fantastisch elegant model, getekend door de Italiaanse designer Giugiaro in dienst bij Bertone. Ik heb er vaak in gezeten in de showroom van Fiat dealer Swart in de Parkstraat om een goede afweging te maken welk model uiteindelijk te kiezen. 

Als ik er nu weer naar kijk vind ik het toch wel een heel fraaie Cabrio. Een ranke, elegante schoonheid. Wat een mooie lijnen. Lage neus met twee eigenwijs opstaande koplampen. Subtiel chromen bumpers. Ook mooi chromen omlijsting langs de voorruit en zijramen en een vlakke karakteristieke achterkant met een sportief chromen benzinedop bij de achterklep.

Sommigen zullen hem wellicht typeren als een vrouwenautootje, maar dat zegt wellicht meer over hun gevoel voor esthetiek dan over deze Spider, maar dat terzijde. Het interieur zag er ook heel sportief en stijlvol uit. Lekkere, overigens niet verstelbare kuipstoeltjes, die alleen maar voor- en achteruit konden. Fraai houten sportstuur met matzwarte spaken met sportieve gaten. Het dashboard was eveneens een genot om naar te kijken. Zeer afwijkend van de Sport Coupé met klokken en tuimelschakelaar uit de grotere broer, de 124 Spider. Prachtig houten afwerking over de gehele breedte. De twee grote klokken van de snelheidsmeter en de toerenteller, en de drie kleinere hadden een sportieve, matzwarte omlijsting die mooi matchte met het hout. Het lastige was dat door de brede wielkasten de pedalen wat naar het midden toe waren geplaatst, zodat je wat scheef in de stoel zat.

Bagageruimte was natuurlijk wel een dingetje, want die was beperkt. Onder de, zeg maar ‘motorkap’ voorin was wat ruimte voor een klein koffertje en wat tassen en achter de kuipstoeltjes eveneens ruimte voor twee tassen en dat was het dan. Dus ‘traveling light’ was het motto.

Bijzonder was de constructie van de linnen kap, waarbij de kap na het neerklappen geheel werd losgenomen en opgeborgen in de daartoe in de carrosserie aangebrachte ruimte. Voor de winterperiode was een losse hardtop leverbaar. Motorisch gezien was het een 843 cc benzinemotor met 54 pk die met de versnellingsbak achter in de wagen was geplaatst. Hij had achterwielaandrijving en die combinatie maakte hem wat zijwindgevoelig. De inhoud van de benzinetank was 30 liter en de topsnelheid was circa 145 kilometer.

Veel liefhebbers zullen bij het zien van deze Fiat denken aan vakantieritten naar Umbrië en Toscane, maar het fijnst vond ik ritten met deze Spider op landweggetjes of op die weg van Wassenaar naar Rijnsburg. Kap los en luisteren naar die mooie, volle toon van het motortje achterin. Als liefhebber van het Italiaanse product kijk ik nu met weemoed en een beetje afgrijzen naar het huidige aanbod van het toch legendarische merk Fiat. De 500 is leuk en succesvol, maar de rest, tja wat is eigenlijk nog de rest, is toch pure armoe. Zóóóó jammer!

John Vroom 


Details

  • Schrijver

    John Vroom
  • E-mail

    Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
  • Fotobijschrift

    Fiat 850 Sport Spider
  • Editie

    1-2020

Meest gelezen artikelen