Skip to main content

Peugeot 404


Op de Carel Reinierszkade woonde een portiek naast ons mevrouw Molenaar, bij wie ik met een aantal vriendjes op de woensdag- en zaterdagmiddag naar de zwart-wit tv mocht kijken. Programma’s zoals de Verrekijker, Pipo, Morgen gebeurt het, Coco de Vliegende Knorrepot en meer van dat soort. Vaak trakteerde ze ons ook op van die heerlijke Hablé wafels met een dikke slagroomlaag ertussen. 

Waarom vertel ik dit? Omdat zij een zoon had die bij haar inwoonde. Hij heette Dick Molenaar en was autojournalist en reed een maroon rode Peugeot 404. Het aparte was dat hij bij het wegrijden nooit chookte, maar startte en optrok met korte gaspedaalstootjes en spelen met de koppeling. Heel apart, maar dat terzijde. De Peugeot was een design van de Italiaanse ontwerper Pininfarina. Een soort lijnenspel wat je ook in die tijd terugzag bij de Fiat 2100 en de BMC-varianten, zoals de Austin Cambridge, Morris Oxford, Riley, Wolseley en Vanden Plas, met name herkenbaar aan die vinnen aan de achterkant. Ja, die vinnen waren wel heel apart aan de 404. Eigenlijk waren er veel eigenzinnige dingen aan deze Peugeot. Het stuur stond wat schuin naar het midden gericht, met als gevolg dat je er ook wat scheef achter zat en je al rijdend tegen het linker portier ging leunen. De richtingaanwijzer zat niet links van het stuur maar rechts. De knopjes binnen op het portier die je normaliter indrukt om de portieren af te sluiten moest je voor datzelfde effect omhoogtrekken. Het contactslot zat eveneens links van het stuur. Menig pompbediende zocht verward naar de benzinedop, want die zat slim achter de kentekenplaat die je naar achteren moest klappen. Uniek was het stalen schuifdak dat standaard op de 404 geleverd werd. Ook slim waren de vier standaard geleverde bevestigingspunten op het dak voor een eventueel imperiaal. Als je het niet wist, kon je blijven zoeken naar het reservewiel, want die was niet in de bagageruimte geplaatst maar eronder. Comfort was natuurlijk een belangrijke factor bij Franse auto’s en ook bij de 404. Royale comfortabel ogende stoelen en een net zo ogende achterbank met een relaxte wegklapbare armsteun. In de folder sprak Peugeot over vijf tot zes zitplaatsen, alleen dat laatste lijkt mij wat overdreven. Het dashboard zag er na een facelift strak uit. Mooi stuur met een prettige ribbelrand met twee spaken in een v-vorm en in het midden het mooie Peugeot logo en voorzien van een fraaie chromen claxonring. De Peugeot 404 werd in 1960 geïntroduceerd en in de loop der jaren werden er verschillende varianten leverbaar, zoals de Cabriolet, de Coupé, de Famiale als 7-zitter, de Break en een Pick-up versie. In 1976 waren er drie motorvarianten leverbaar. Naast de 4 versnellingsbak was hij in eerste instantie ook te leveren met een halfautomatische bak en na een aantal jaren ook met een automaat. In 1975 viel het doek voor de 404 en in totaal werden er 2.885.374 van verkocht.

John Vroom


Details

  • Schrijver

    John Vroom
  • E-mail

    Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. 
  • Fotobijschrift

    Peugeot 404
  • Editie

    14-2020

Meest gelezen artikelen