Vroem, Vroom

Fiat 2300S Coupé


Recentelijk bekeek ik weer eens een paar klassenfoto’s van de Van Hoogstratenschool en ja, dan komen de herinneringen weer boven. En op een van de foto’s herkende ik Jacqueline Soek. Een leuke meid die goed bedeeld was, maar waarbij het voor mij, als puberende puber, bleef bij kijken. En waarom vertel ik dit? 

Omdat dit voor mij ook het geval is geweest bij veel fraaie auto’s en daarbij dan vaak om budgettaire redenen. Want joh, wat had ik graag een Fiat 2300S Coupé gekocht, maar ja, mijn budget reikte niet verder dan een nieuwe Fiat 850 Sport Coupé en dat was al heel bijzonder. Wat een onvoorstelbaar mooie en elegante auto was die 2300S Coupé en dat vind ik nog steeds. Herfst 1961 werd hij geïntroduceerd en bleef tot 1968 in productie. Onder de motorkap lag een 6-cilinder benzinemotor met 2279cc en 117 pk, waarmee een topsnelheid van 175 kilometer te realiseren was. In 1963 kostte deze beauty 23.500 gulden. Ondanks het elegante en sportieve design was deze Coupé een volwaardige vierzitter met een ruime kofferbak. De carrosserie van de 2300S Coupé werd ontworpen door topdesigner Ghia en opvallend aan de carrosserie was het filigrane dak tussen de achterruitstijl en de achterruit, waarbij de achterste stijl parallel liep met de raamstijl van de voorruit. Die achterruit bestond uit drie delen en gaf de indruk van een groot panoramisch raam. En zo had deze Fiat nog een aantal bijzondere bijzonderheden, zoals het remsysteem met vier schijfremmen en twee remcircuits, met elk een rembekrachtiger. Helemaal bijzonder was de voetsteun voor de voorpassagier. Prachtig was ook het interieur met flinke leren stoelen. Achter het sportief houten driespaaks-stuur een hout ingelegde unit met klokken en klokjes voor de rijdersinformatie. De versnellingspook was bijzonder haaks gevormd en de achterbank was eveneens luxe uitgevoerd met armsteunen en een opklapbare in het midden. Fraaie details aan de binnenkant van de portieren met een handige draaiknop voor de bediening van de tochtraampjes. Aan de zijkant een rood lampje, zodat men in het donker het geopende portier kon waarnemen. Wat vormgeving betreft was hij strak gelijnd zonder veel poespas. Strak chromen bumper met daarboven een trapeziumachtige grille, twee koplampen en twee knipperlichten en dat was het. Vlotte zijkant met chroomomlijste raampartij en onderaan een chromen sierstrip met een luchtinlaat en een evenzo strakke platte achterkant. Een model dat moderne auto’s naar mijn smaak laat verbleken, maar dat terzijde. Bijzonder detail is ook dat de toenmalige Fiat importeur, Leonard Lang, in 1966 een donkergroene 2300S Coupé aan Prins Claus en (toen) Prinses Beatrix aanbood, ter gelegenheid van hun huwelijk. Deze auto kreeg het kenteken AA 100. De Koninklijke familie had op dat moment al verschillende Fiats. Beatrix reed in de jaren vijftig een 1400 en 1900B en haar zus Irene reed in de jaren zestig een 1500 Cabriolet. Tja, die hadden toch wel meer karakter dan die huidige Fords en Audi’s, maar ook dat terzijde.

 

 

 


Details

  • Schrijver

    John Vroom
  • E-mail

    Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
  • Fotobijschrift

    Paul Wouters, Reizen door de autowereld
  • Editie

    8-2021

Meest gelezen artikelen

Contact

Laan van Meerdervoort 174
2517 BH Den Haag

Lezersservice
ma t/m vrij van 10 tot 12 uur:

070 - 345 76 97

Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.


© 2021 De Haagse Tijden. All rights reserved. Powered by Brückel Reclame BV.