Vroem, Vroom

Volkswagen Kever Cabriolet


De Kever Cabriolet is een van de laatste uit de serie die in 1978 door Karmann in Duitsland is gebouwd. Natuurlijk ook bij deze fantastische klassieker een groot stuk jeugdsentiment, want wie is eigenlijk niet met de Kever opgegroeid? 

Vanaf de eerste tot de laatste, altijd zeer herkenbaar aan dat onvergetelijk mooie, snerpende geluid van die dubbele uitlaat. Eigenlijk is er in al die jaren van het bestaan van de Kever niet zo heel veel aan het uiterlijk veranderd. Motor achterin en kofferruimte - nou ja ‘kofferruimte’ - voorin onder de bolle motorkap. De bumpers zijn altijd enorm geweest en een crime voor velen bij het inparkeren, want zowel de voor- als achterkant waren niet te zien van achter het stuur. Opvallend aan de Amerikaanse uitvoering waren de grote oranje knipperlichten op de voorspatborden die in dat land ook dienden als stadslichten en permanent konden branden. Ook was deze uitvoering voorzien van een katalysator en een 1600-injectiemotor en had geen witte achteruitrijlampen in de achterlichtunits. Maar verder was hij helemaal zoals wij hem nu nog kennen uit 19-toen. Een prachtige en zeer eigenzinnig vormgegeven cabrio met die fraaie opstaande kaprand en die karakteristieke treeplanken aan de onderkant van de carrosserie. Heel bijzonder waren natuurlijk de rechtopstaande rem- en koppelingspedalen die je niet omlaag trapte zoals nu, maar naar achteren. Altijd toch even wennen. Wat ik mij van de Kever nog goed kan herinneren, is dat de portieren nooit makkelijk dichtvielen door een vorm van vacuümsluiting en je er dus flink aan moest trekken. Heel herkenbaar in die tijd en nu levensgevaarlijk was de kattenbak achter de achterbank, waar veel kinderen uit de jaren zestig zorgeloos in zaten, al zwaaiend naar de achterliggers. Het stuur van de Kevers uit de jaren zestig vond ik eigenlijk mooier dan het wat minder ranke zwarte veiligheidsstuur van de latere modellen. U kent het vast nog wel, zo’n wit stuur met een halve cirkel van chroom als claxonring. De sleutels waren in die beginjaren ook erg fraai. Het uitgesneden VW-logo in een metalen rondje met de sleutelbaard opzij of onderaan, afhankelijk van de functie van de sleutel. Beetje lastig uitleggen, maar de kenners weten ongetwijfeld wat ik bedoel. Eigenlijk zat je een beetje scheef achter het stuur bij de Kever en dat werd veroorzaakt door de grote wielkast en de plaatsing van de pedalen. Het dashboard was ook het toppunt van eenvoud en ook door de jaren heen niet wezenlijk veranderd en alles zat op een logische plaats. Wat hoofdruimte betrof, zat je bij de Kever altijd goed door zijn bolle vormgeving. Rijden met deze Kever was natuurlijk een feestje. Een echte nekkendraaier en onderweg dan ook veel enthousiaste reacties van jong en oud. Heerlijk toch? Maar aan al dat goede kwam een eind met de introductie van zijn opvolger, de Golf. Nu ook al bijna een legende, maar ja, de Kever zal altijd de Kever blijven.


Details

  • Schrijver

    John Vroom
  • E-mail

    Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
  • Fotobijschrift

    Volkswagen Kever Cabriolet
  • Editie

    16-2021

Meest gelezen artikelen

Contact

Laan van Meerdervoort 174
2517 BH Den Haag

Lezersservice
ma t/m vrij van 10 tot 12 uur:

070 - 345 76 97

Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.


© 2021 De Haagse Tijden. All rights reserved. Powered by Brückel Reclame BV.