Saab 96
Opmerkelijk dat Saab wat modellen betreft altijd een wat vreemde eend is geweest en gebleven totdat het iconische merk om zeep is geholpen. De opvallend gevormde 96 stamde al uit 1949 en bleef met een aantal facelifts in grote lijnen ongewijzigd tot rond begin jaren tachtig. Saab was van oorsprong een vliegtuigfabrikant en dat zag je ook terug in het Saab-logo in die tijd.
Het model was wat eigenzinnig. Een beetje bol oplopend tot bij de middenstijl en daarna weer schuin naar beneden aflopend tot aan de achterlichten. De neus was zeer herkenbaar door de smalle verticale chromen grille met daarin groot de letters SAAB. De achterzijde was ook onmiskenbaar Saab, met de chromen strip als hendel voor de achterklep boven de kentekenplaat. In de beginjaren was hij alleen leverbaar als tweetaktmotor met het bekende pruttelgeluid, maar later kwam daar de viercilinder motor bij. Bijzonder voor die tijd was dat de motorkap vanaf de grille naar voren klapte. Ook bijzonder voor die tijd was dat het een voorwielaandrijver was en het extra voordeel was dat er dus geen middentunnel voor en achter was, wat meer beenruimte bood voor de passagiers. De vloer was voorzien van een rubber tapijt, wat volgens Saab als voordeel had dat het makkelijk schoon te houden was. De bagageruimte had een platte vloer met daaronder het reservewiel en een lage tildrempel. Voor wie meer bagageruimte wenste, was er ook een Station Wagon uitvoering, waarbij de achterbanken plat konden, zodat er een royale, vlakke laadruimte ontstond. De vormgeving van deze uitvoering was eveneens opvallend en eigenzinnig. Beide uitvoeringen hadden de viercilinder benzinemotor met 1498 cc en 73 pk en een topsnelheid van 148 kilometer. Goedkoop was dit Zweedse model niet, want in 1967 stond hij in de prijslijst voor 9450 gulden. Het was dan ook een auto voor een bepaald publiek dat zich graag wilde onderscheiden, als u begrijpt wat ik bedoel. Luxe was deze Saab zeker niet, eerder wat Spartaans uitgevoerd. Eenvoudige, naar voren klapbare stoeltjes waarvan de leuningen verstelbaar waren en de achterbank in drie hoogtes verstelbaar was. Aansluitpunten voor veiligheidsgordels. Soort skai bekleed plankje achterin als armsteun, met daaronder een uitschuifbaar asbakje links en rechts. Over het design van de portierbekleding had men zich ook weinig zorgen gemaakt. Een draaihendel om de deur te openen, een raamslinger en een armsteun waar je hand in kon. Tja, meer had je eigenlijk ook niet nodig. Rechttoe, rechtaan. En dat gold ook voor het dashboard. Fraai wit stuur met een chromen, halve maan claxonring. Daaronder het versnellingshendel en daaronder een wit plat metalen dashboard, met geheel links drie verticale schuifjes voor de ventilatie en verwarming, twee wat willekeurig geplaatste trekknoppen, snelheidsmeterklok met links de benzinevoorraadklok en rechts de koelwatertemperatuurklok. In het midden van het dashboard een analoog klokje met daaronder een uitschuifbare asbak, met daarnaast een afsluitbaar dashboardkastje. Natuurlijk had deze Saab standaard spatlappen. Het bijzondere van deze 96 was dat hij in de jaren zestig en zeventig ettelijke prijzen won in de Rally de Monte Carlo. Een bijzondere auto!
Details
-
Schrijver
John Vroom -
E-mail
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. -
Fotobijschrift
Saab 96 -
Editie
3-2022