Vroem, Vroom

Peugeot 205 Cabrio CTi


Het leuke van Peugeot vond ik altijd dat ze van die fraaie cabrio’s in hun modelrange hadden. Niet zo verwonderlijk eigenlijk, want voor het design gingen ze langs bij het befaamde Italiaanse ontwerphuis Pininfarina. Zo ook voor de Peugeot 205 cabrio CTi; een exclusieve variant op de succesvolle 205 serie. 

In die jaren moesten cabrio’s voldoen aan de Amerikaanse veiligheidseisen. Daarom werd er een verstevigingsbeugel in het midden geplaatst, waardoor de auto op een eiermandje leek, maar Pininfarina maakte er bij deze Peugeot toch iets fraais van met een specifieke lijn. Oplopende motorkap, vloeiend overgaand in de gelaagde voorruit, brede stootstrips en natuurlijk de markante cabrio-kap. Deze 205 cabrio was leverbaar in twee uitvoeringen. De 205 CJ en de CTi. De eerste had een 1124 cc benzinemotor met 60 pk en een topsnelheid van 160 kilometer en de CTi een krachtige 1905 cc motor met 105 pk en een topsnelheid van 185 kilometer. Beide uitvoeringen hadden een vijf-versnellingsbak. Afgezien van de verschillende motoren was de CTi luxer uitgevoerd, met onder andere stuurbekrachtiging en geventileerde remschijven vóór. Digitaalklokje, halogeen verstralers, ruitenwissers met intervalschakelaar, lichtmetalen velgen, centrale portier, kofferbakvergrendeling en speciale kuipstoelen, om maar eens wat te noemen. Speels waren bij de CTi ook de rode bies rondom de auto in de bumpers en de stootranden aan de zijkant, wat ook weer terugkwam in het interieur en de portieren. De bekleding was zwarte stof met in het midden een rood-zwarte stip en de vloerbedekking was, u raadt het al, ook rood. Opvallend maar toch beschaafd. Peugeot communiceerde dat zij het interieur hadden afgestemd op een sportieve rijstijl. Zo was er een elektronische toerenteller, een koelvloeistof-temperatuurmeter, een oliedrukmeter, een olietemperatuurmeter, maar ook verklikkerlampjes voor het koelwaterstofniveau in de radiator, het minimum-brandstofniveau en voor de slijtage van de remblokken vóór. Er waren ook tiptoetsen voor de elektrisch bedienbare portierruiten en de elektrisch te openen en te sluiten cabrio-kap. Bijzonder voor die tijd was de herinneringsstand van de voorstoelen, waardoor ze terugvielen in de ingestelde stand, nadat de achterpassagiers waren ingestapt. Interessant was het verwarmingssysteem, waarbij de verwarming naar de voeten tien graden hoger was dan de temperatuur uit de frontventilatierooster. De zit achter het sportieve stuur was prima. Ik moet zeggen dat de kleur rood wel erg heftig was doorgevoerd, want in de naaf van het stuur stond ook prominent CTi en ook in de versnellingspookknop was het schakelpatroon in het rood aangegeven. Desondanks een mooi vormgegeven dashboard. Net als de standaard 205 had ook deze CTi een plezierig rijgedrag, met name door zijn voorwielaandrijving. De vering had voor mij wel wat straffer gemogen voor het sportieve karakter, maar dit was typisch Frans comfortabel. In het verkeer was hij vlot handelbaar en fel accelererend, hoewel ik het schakelpatroon wel wat vaag vond en het liever wat strakker had gehad, maar ook dat was typisch Frans. Heel modern voor die tijd was de in twee delen neerklapbare achterbank. Al met al een superleuke cabrio.

 


Details

  • Schrijver

    John Vroom
  • E-mail

    Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
  • Fotobijschrift

    Peugeot 205 Cabrio CTi
  • Editie

    4-2022

Meest gelezen artikelen

Contact

Laan van Meerdervoort 174
2517 BH Den Haag

Lezersservice
ma t/m vrij van 10 tot 12 uur:

070 - 345 76 97

Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.


© 2022 De Haagse Tijden. All rights reserved. Powered by Brückel Reclame BV.