Skip to main content

Volkswagen 1500

Je ziet ze bijna nooit meer, maar tot mijn verbazing zag ik er één staan op de Groot Hertoginnelaan; een witte Volkswagen 1500. Groot was dan ook mijn verbazing toen Volkswagen dit model in 1963 introduceerde, na alleen Kevers en de VW-bus gevoerd te hebben, maar zij zagen natuurlijk ook wel aankomen dat veel Kever-rijders dit model ontgroeid waren en in de markt waren voor iets ruimers en duurders.

Om de VW-dealers niet op kosten te jagen voor nieuwe hefbruggen en rollenbanken mocht de nieuwe 1500 niet veel groter uitvallen dan de Kever en was de wielbasis van 2.40 meter dan ook heilig. Vandaar dit compacte model, waarbij de voorkant net zo lang was als de achterkant. De 1500 was leverbaar in twee uitvoeringen. De standaard 1500 en de 1500S met een zwaardere motor van 54 pk. Onder de achterklep van de 1500 lag de vier cilinder 1493 cc Boxer motor met 45 pk en een topsnelheid van 130 kilometer. In 1963 stond hij in de prijslijst voor 7.350 gulden. Boven de motor was onder de achterklep zelfs nog ruimte voor wat bagage, waarvan het grootste gedeelte een plek moest vinden onder de voorklep. Dat was de bedoeling, maar meestal lag daar een zak zand, want deze Volkswagen was uiterst gevoelig voor zijwind en van fabriekswegen werd subtiel geadviseerd eerst de bagageruimte voor te beladen en daarna de achterruimte. In een tijd dat chroomstrips op auto’s erg in waren, gold dat niet voor de standaard 1500. Supersaai kon je wel zeggen. Op de S-uitvoering werd mondjesmaat wat chroom toegevoegd. Het interieur was ook het toppunt van functionaliteit. Achter het bekende Volkswagen stuur, met de chromen halve maan claxonring, drie kloeke klokken voor de snelheidsmeter, benzinevoorraadmeter en een analoge tijdklok. Links een smal stripje met drukknoppen voor de verlichting en de ruitenwisser, met in het midden een draaiknopje waarmee je de ruitenwissersnelheid kon regelen. Dat laatste was uniek! In het midden van het stalen dasboard in de kleur van de auto een uitschuifasbakje met een metalen plaatje dat tegelijkertijd naar boven kwam om de dashboardlak niet te beschadigen bij het as aftippen. Zeer doordacht. Daarnaast drie verticale schuifjes voor de routebepaling van de ventilatie of de verwarming, met daarnaast het handschoenenkastje. Net als bij de Kever was het dichttrekken van het portier iets wat met een flinke ruk moest gebeuren als het portierraam niet open stond. Een soort vacuümeffect of zoiets. Het meubilair was net als bij de Kever strak, stevig en functioneel uitgevoerd. Achterin zelfs een uitklapbare middenarmsteun. De kloeke versnellingspook stond midden tussen de voorstoelen, met onder de handrem twee schuifjes waarmee je de verwarming of ventilatie kon inschakelen. En natuurlijk tochtraampjes met de traditionele sluiting die het inbrekersgilde makkelijk maakte. Als we het dan toch over makkelijk maken hebben, wil ik niet onvermeld laten dat het peilen van de olie heel makkelijk kon gebeuren middels een draaiknop met peilstok aan de voorkant van de geopende achterklep, zodat de eventuele bagage op de afdekplaat van de motor niet verwijderd hoefde te worden. Superslim!

 


Details

  • Schrijver

    John Vroom
  • E-mail

    Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
  • Fotobijschrift

    Volkswagen 1500
  • Editie

    6-2022

Meest gelezen artikelen