Vroem, Vroom

Mercedes-Benz 600 Pullman


Als Haags jongetje van een jaar of dertien vond ik het toch wel heel bijzonder toen de Mercedes-Benz 600 Pullman werd
geïntroduceerd. Zoiets had ik nog nooit gezien en ik denk velen met mij. Grote auto’s, met name Amerikanen, waren in die tijd niet echt vreemd, maar dit model was toch wel heel apart. Geen model voor particulieren die even een paar flessen Exota bij de lokale Spar in die tijd gingen halen, maar speciaal bedoeld voor Staatshoofden of Koninklijke Huizen, wat zich in de praktijk vertaalde naar dictatoriale machthebbers. 

In Duitsland werd de Pullman vooral van stal gehaald wanneer presidenten en koningen een officieel bezoek brachten aan de Duitse Bondsrepubliek. Hoewel ik verlengde auto’s nooit zo mooi vind wat vormgeving betreft, vond ik - en nog steeds - deze Pullman erg fraai. Meestal was hij in het zwart uitgevoerd en het mooi gedoseerde gebruik van glimmend chroom, met name langs de lange raampartij en de striping aan de onderkant, gaf hem een chic en elegant profiel. Strak, stijlvol en typisch Mercedes. Zelf heb ik hem nooit in Den Haag zien rijden, maar dat zegt natuurlijk niets. U misschien wel, want zo’n 6.24 meter lange Limousine zie je niet zo snel over het hoofd. De neus tot en met het voorportier en de kont en het achterportier waren eigenlijk identiek aan de gewone Mercedes uit die tijd. Het bijzondere was de verlenging en met name het interieur. Voor de chauffeur was het wat ruimte betrof wat behelpen voorin, maar hij had wel uitzicht op een fraai met leer bekleed dashboard met warme houtaccenten en het standaard zwarte stuur met de apart gevormde chromen claxonring. Tussen de leren stoelen bevonden zich wel twee intercomtelefoons en een echte handtelefoon, wat wel heel bijzonder was voor die tijd. Maar deze auto had nóg meer luxe, wat je in die tijd in geen enkele auto zo compleet tegenkwam. Een zelfdragende carrosserie, schijfremmen rondom, luchtvering met verstelbare schokdempers, stuurbekrachtiging, elektro-hydrolische stoelverstelling, elektrische raambediening, een muziekinstallatie, een drankenkabinet, een schuifdak, airco, een elektrisch bedienbaar tussenschot, gordijntjes voor optimale privacy en oranje interieurverlichting, om maar eens wat te noemen. Onder de motorkap lag een acht cilinder benzinemotor met 6332 cc en 250 pk, gekoppeld aan een vier-traps automaat. Een flinke motor dus, maar dat mocht ook wel want deze Pullman woog maar liefst 2560 kilo. De Mercedes-Benz 600 werd gebouwd van 1963 tot 1981 en in totaal werden er 2677 van geproduceerd, waarvan 429 in de Pullman uitvoering en 59 in de Landaulet uitvoering, waarvan het achterste gedeelte als cabriolet kon worden opengeklapt. Het zal u niet verbazen dat de achterbank super_comfortabel was en dat gold eigenlijk voor de hele auto. Rijden met deze joekel van ruim zes meter was natuurlijk een kunst op zich, maar meestal werd deze auto in de praktijk geëscorteerd door een arsenaal motoren van de marechaussee en werd er voornamelijk rustig gereden en hoefde er niet ingeparkeerd of gekeerd te worden op smalle landweggetjes, want dan had je écht een uitdaging.

 


Details

  • Schrijver

    John Vroom
  • E-mail

    Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
  • Fotobijschrift

    Mercedes-Benz 600 Pullman
  • Editie

    8-2022

Meest gelezen artikelen

Contact

Laan van Meerdervoort 174
2517 BH Den Haag

Lezersservice
ma t/m vrij van 10 tot 12 uur:

070 - 345 76 97

Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.


© 2022 De Haagse Tijden. All rights reserved. Powered by Brückel Reclame BV.