Skip to main content

Matra M530 LX


Het mooie van eind jaren zestig, begin jaren zeventig vind ik dat autofabrikanten naast hun reguliere modellen ook het lef hadden leuke en redelijk betaalbare sportwagens in hun gamma op te nemen die niets met het familiegezicht te maken hadden, zoals de Ford capri, Opel Manta, Fiat X1/9, Volkswagen Karmann Ghia, Volvo P1800S, Opel GT en de Matra M50 LX. Ook in dat opzicht is er veel veranderd met die hedendaagse eenheidsworst. 

Over die Matra wil ik het met u hebben. Het model M530 LX werd geproduceerd van 1967 tot 1973 en was het eerste model dat door het Franse merk Matra zelf werd ontworpen. Matra was vooral een fabrikant van militaire raketten en gevechtsvliegtuigen. Het model werd vernoemd naar een raket van Matra Aérospatiale, de R530. In die zes jaar werden er slechts 9.609 exemplaren van geproduceerd, met als oorzaak tegenvallende prestaties en de matige afwerking, zo laat ik mij vertellen. Een bijzonder model kunnen we wel stellen. Ik laat mij ook vertellen dat George Kooijman van Golden Earring zo’n model bezat, dus zal er minsten één exemplaar in Den Haag hebben rondgereden. Ik denk dat je zo’n Matra dan ook kocht voor zijn rebelse, non-conformistische looks. In 1970 stond hij in de prijslijst voor 15.484 gulden en dat was fors, want daar had je ook een Opel Commodore voor, maar dat terzijde. Zoals gezegd, een heel bijzonder model. Tja, wat moet ik zeggen van de vormgeving. Mooi kan ik hem niet vinden. Hij lijkt wel opgebouwd uit niet bij elkaar horende onderdelen. Enerzijds slank en elegant, maar ook rauw en ongepolijst. Opvallend waren de in de carrosserie verzonken koplampen die omhoogkwamen als je ze inschakelde. Ook opvallend was het in twee delen uitneembare dak. De lichtmetalen wielen die een bijzonderheid waren in die jaren en natuurlijk de centraal achterin geplaatste vier cilinder 1699 cc motor met 70 pk die een topsnelheid beloofde van 175 kilometer. Het interieur van deze Matra zag er goed verzorgd uit. Achter het sportieve dikleren driespaaks stuur een in Frans imitatiehout ingelegde unit met twee grote klokken voor de snelheid en de toeren en vier kleinere met verchroomde randjes. In het verlengde daarvan een soort plank als deksel voor het dashboardkastje. Achter het stuur links het hendel voor de knipperlichten en rechts een hendel voor de verlichting en één voor het opklappen van de koplampen. Verder waren er weinig knoppen, behalve dan één voor de ruitenwissers met twee snelheden en één voor de alarmlichten. De sportief ogende stoelen zaten goed, met enige zijdelingse steun. Het zicht rondom was goed dankzij het vele glas en de dunne raamstijlen. Rijden deed deze Matra heel plezierig. Hij stuurde heel direct zonder bekrachtiging. Het schakelen was wat minder direct en het was soms even zoeken naar de juiste versnelling. Je zou bij zo’n kartachtige auto een straffe vering verwachten, maar die was weer opvallend Frans comfortabel en fijn als je daarvan hield. Een bijzondere auto die met zijn opvallende uiterlijk en zijn diepbruine motorgeluid een hoop beleving bood.

 


Details

  • Schrijver

    John Vroom
  • E-mail

    Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
  • Fotobijschrift

    Matra M530 LX
  • Editie

    12-2022

Meest gelezen artikelen