Skip to main content

Voorhout Monumentaal 2023

Tot en met 20 augustus kunnen Hagenaars, Hagenezen en alle andere bewoners van Nederland genieten van de wel heel bijzondere tentoonstelling die op ons eigen Lange Voorhout staat. We hebben Voorhout Monumentaal 2023 te danken aan Schilderkundig Genootschap Pulchri Studio, kortweg Pulchri. En dat Pulchri hier aan het Lange Voorhout zit, dat heeft de stad weer te danken aan schilder/verzamelaar Hendrik Mesdag die het pand in 1901 voor het genootschap kocht.

De geschiedenis van de beeldententoonstelling gaat terug tot 1998. Dat jaar viert Den Haag het 750-jarig bestaan, want in 1248 start graaf Willem II met de bouw van een kasteel in Den Haag. Dat feit vieren we in 1998 en de stad pakt groot uit, onder andere met een beeldententoonstelling op het Lange Voorhout. Tot 2010 organiseert de Stichting Den Haag Sculptuur de jaarlijkse tentoonstellingen en van 2011 tot 2015 neemt Beelden aan Zee het over. De tentoonstellingen zijn jarenlang een groot succes, maar geld blijkt en blijft een probleem. In 2015 lijkt het doek gevallen.

Maar in 2021 verrast Pulchri de stad met Voorhout Monumentaal 2021, een initiatief van Pulchri-lid André van Lier. Vrijwel zonder financiële steun organiseert Pulchri dat jaar een succesvolle tentoonstelling met werk van de eigen Pulchri-leden. En nu, sinds 3 juni tot 20 augustus organiseert Pulchri Voorhout Monumentaal 2023. Piet Warffemius en Jan van Huizen hebben het stokje van André van Lier overgenomen. Piet Warffemius: “Ons uitgangspunt was om bezoekers te laten zien wat de stand is van de hedendaagse Nederlandse beeldhouwkunst en we hebben ons daarbij niet beperkt tot de eigen Pulchri-leden. Het thema is ‘Zoo ik iets ben…’, een verwijzing naar de Haagse schrijver Louis Couperus, die honderd jaar geleden is overleden. Een aantal werken van kunstenaars verwijzen ook naar het werk van Escher, die 125 jaar geleden is geboren. En ja, in 2022 bestond Pulchri 175 jaar, dus je zou het ook nog kunnen zien als een verlaat verjaardagscadeau van Pulchri aan de stad. Maar het uitgangspunt van Jan en mij was vooral om een goede tentoonstelling neer te zetten.”

De beelden van deze expositie staan op drie locaties. Op het Lange Voorhout, in de Klooster-kerk en in de binnentuin van Pulchri. Piet Warffemius: ”Jan en ik wilden om te beginnen werk tonen van een aantal kunstenaars
die je kunt beschouwen als onze ‘voorvaderen’. Denk aan André Volten, Armando of aan Lon Pennock. Verder wilden we aandacht vragen voor beginnende kunstenaars zoals Harmke Datema Chang, jonge kunstenaars die vanwege corona al die jaren niet hebben exposeren. En dan heb je ook nog een midden-groep: kunstenaars die op ons gezamenlijk verlanglijstje stonden”. 

De Voorhout-tentoonstelling begint ter hoogte van de Parkstraat, waar meteen het diep paarsblauwe beeld van André Kruysen opvalt. Een beeld dat is samengesteld uit afgietsels van de autoklep van een Volkswagen-
Kever. De voorkant doet een beetje denken aan een hermelijnen mantel, maar dat komt misschien ook vanwege de titel The arrival of the Queen. Een stukje verder een beeld van André Volten. Veel Hagenaars zullen Volten kennen van het indrukwekkende bijna tien
meter hoge beeld De Moderne Stad aan de Bezuidenhoutseweg ter hoogte van Marlot.
Hier aan het Lange Voorhout staat een kleiner werk, maar wel meteen herkenbaar als
een ‘echte’ Volten. 

Blikvanger is ook Eva, een werk van Elisabet Stienstra, drie meter hoog en gemaakt uit één stuk cederhout, wat je noemt ‘vakmanschap ten top’. Mooi om het commentaar van de bezoekers te horen als ze hun mening geven over al die stralen die uit Eva haar lichaam komen. Even verder de Mirroring memories van Brigitte Spiegeler: je ziet jezelf, je ziet de huizen van het Lange Voorhout en je ziet fragmenten uit onze (koloniale) geschiedenis. 

De tentoonstelling op het Voorhout eindigt bij het Emma Paleisje. Daar zette Ronald Westerhuis zijn werk Air neer. Een groot aantal glanzende stalen bollen. Meer dan 8000 uur polijstwerk. Het past mooi bij het werk van Escher. In de Kloosterkerk staat nog een vijftiental werken, waarbij vooral de matroesjka Shelter-2 van Maria Roosen, de subtiele Tranenflut van Sara Reinbold en de ‘Cockpit’ van Henings/Van Kalsbeek de aandacht zullen trekken. Bij dat laatste werk denk je onherroepelijk: “Wat is hier in hemelsnaam gebeurd?” In de tuin van Pulchri staan deze periode beelden van
Pulchri-leden.

H.W. Mesdag zou trots zijn en ook prinses Beatrix was enthousiast tijdens de opening. Voorhout
Monumentaal 2023, mis het niet!  


Details

  • Schrijver

    Piet Vernimmen
  • E-mail

    Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
  • Fotobijschrift

    David Bade - Noeste Arbeider
  • Editie

    13-2023

Meest gelezen artikelen