Elegant concours te Scheveningen
Het concours d‘élégance bestaat al zolang de automobiel bestaat. Lang niet iedereen weet echter dat deze autoshow ook jarenlang op de boulevard van Scheveningen heeft plaatsgevonden. De fraaie zwart-witfoto’s die mij welwillend ter beschikking werden gesteld door een lezer van De Haagse tijden komen uit het rijksarchief van het Nationale Plan en nemen ons mee terug naar 1962, waar een dergelijk concours werd georganiseerd.
Het concours d‘élégance vindt zijn oorsprong in Frankrijk (vandaar de naam), waar in de laat achttiende eeuw eigenaren van rijtuigen in Parijs hun pronkstukken toonden aan het publiek. Dat bracht bouwers van auto’s op het idee hetzelfde te gaan doen met hun nieuw ontwikkelde voertuigen. Van Frankrijk, de bakermat van de automobiel, verspreidde het fenomeen zich onder andere naar Italië, waar de fraaiste koetswerken van de tekentafels rolden. Jarenlang wedijverden
Frankrijk en Italië om de mooiste ontwerpen. Kijk bijvoorbeeld eens naar de Franse Renault Dauphine en zet daar eens een huidig model van Renault naast. De Dauphine herken je na al die tijd direct op een foto uit de zestiger jaren met veel auto’s erop. Van de huidige modellen zijn de verschillen vaak minimaal.
In Nederland was het de KNAC (Koninklijke Nederlandse Automobiel Club) die het jaar-lijkse concours organiseerde op de Scheveningse boulevard. Uiteraard ging het presenteren van de vaak zeldzame ontwerpen gepaard met de mooiste mannequins. In de jaren tachtig zijn de concoursen in de vergetelheid geraakt. Je had uiteraard de jaarlijkse auto-Rai, waar de verschillende fabrikanten hun jongste modellen toonden, maar de romantiek was er van af, doordat de modellen steeds meer op elkaar gingen lijken.
Wel kennen we nog de Tour d’élégance van Apeldoorn, dat sinds 1999 op Paleis het Loo werd gehouden. Sinds 2014 is dit verplaatst naar Soestdijk. Het betreft hier echter niet uitsluitend huidige modellen maar vooral een keur van oldtimers uit klassieke verzamelingen die in de tuinen van het paleis worden opgesteld. Kraampjes en foodtrucks maken het feest daar tot een beleving.
Als we de foto hierboven eens goed bekijken zien we dat in 1962 de Volkswagen Kever een belangrijk deel van het straatbeeld bepaalde. Op de voorgrond wordt onze aandacht getrokken door een paar fraaie Amerikanen en voorts zien we de Citroen DS, ook wel bekend als de Snoek, de Daf, Ford Taunus, Morris Minor, Opel Rekords in diverse uitvoeringen, Mercedes Benz pontonmodel en de - nog steeds populaire - Volkswagenbus. Op de achtergrond staan een paar touringcars gestald. De foto hier links toont ons het in grote getalen toegestroomde publiek. Op de boulevard flaneren de dames in mooie mantelpakjes en een groot deel van de mannen draagt een hoed.
Ten slotte valt mijn oog nog op de schitterende lantaarnpalen die in Den Haag bekend stonden als ‘Berlagepalen’. Deze palen werden vanaf 1923 ontworpen door grafisch vormgever Piet Zwart, in dienst van bureau Berlage, de beroemde architect en daardoor naamgever van de palen. Deze straatlantaarns waren uitgevoerd in de kleuren zwart, aluminium en rood. Nadeel van de lantaarns was de geringe lichtopbrengst, waardoor er veel palen nodig waren. Op de boulevard was dit deels opgelost door dubbele armaturen te gebruiken. In veel oude wijken komt de Berlagepaal nog voor en verfraaid daar het straatbeeld. Al met al herbergen deze twee foto’s veel Haagse historie!
Details
-
Schrijver
Ruurd Berendes -
E-mail
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. -
Fotobijschrift
De meest geliefde auto’s in 1962 -
Editie
26-2021